De frustratie ligt gedeeltelijk aan het feit dat wij, als consument, gewend zijn te kunnen zoeken en vergelijken van prijzen zoals bij vluchten, hotels, electronica of kledij die we online aankopen.

Het is ook gedeeltelijk het feit dat mensen die niet op de hoogte zijn van de transportmarkt, niet weten welke ‘productypes’ er te vinden zijn, zoals FOB en Ex-Works.

1. Waar vind ik transporttarieven?

De transportmarkt is grotendeels offline. In andere woorden, u zult een verzender moeten bellen om verzendkosten van uw goederen te weten te komen. Er zijn enkele alternatieven die in sommige markten beginnen te tonen:

2. Wat zit er in de verzendkosten?

Om verzendkosten te vergelijken, moet u een basis kennen van vrachtvervoer. Gelukkige bestaan alle vrachten uit dezelfde 7 delen:

  1. Ophaling
  2. Export douane
  3. Export verhandelen
  4. Zeevracht, luchtvracht of landtransport
  5. Import douane
  6. Import verhandelen
  7. Levering

Bekijk ons artikel inzake transportproces voor meer deatils. Zoals u kunt zien in bovenstaande lijst, heeft u de vracht in het midden (punt 4) en dezelfde drie elementen (ophaling/levering, douane en verhandelen) aan elk uiteinde.

Waar goederen worden verzonden van een EU land naar een ander EU land, is er geen douanecontrole aan beide kanten van het proces (punt 2 en 5). Wanneer u een volledige container of een volledige vrachtwagen gebruikt, is er geen verhandelen aan beide kanten van het proces (punt 3 en 6). In alle andere gevallen zijn er 7 punten van toepassing.

Condities van het transport

Wanneer beide partijen het eens zijn over de verzendkosten van goederen, zullen ze het ook eens moeten zijn over de condities waarin het transport zal plaatsvinden.  Incoterms worden hiervoor gebruikt. De meest gebruikte termen zijn FOB of EXW, als u een importeur bent, of CFR en DAP als u exporteert.

Als importeur:

  • EXW staat voor ‘Ex-works’ en bevat alle bovenstaande punten, nl. 1-7
  • FOB staat voor ‘Free On Board’ en bevat betaling voor punten 4-7

Als exporteur:

  • DAP staat voor ‘Delivery At Place’ en bevat alle bovenstaande punten, nl. 1-7
  • CFR staat voor ‘Cost & Freight’ en bevat betaling voor punten 4-7

Hoe berekent een vrachtvervoerder verzendkosten?

3. Hoe berekent een vrachtvervoerder verzendkosten?

Basiskennis van hoe een vrachtvervoerder werkt en zijn verzendprijs opmaakt, maakt de kwestie makkelijker om uit te leggen. De vrachtvervoerder kan u steeds een prijs maken voor het verzenden van de vracht zelf (stap 4), zowel als de lokale kosten in zijn eigen land.

Als u een Nederlandse vrachtvervoerder over de prijs van een import uit Vietnam naar Nederlands vraagt, zal hij je makkelijk de prijzen van stappen 4-7 geven, zoals de FOB doet. Maar hij heeft geen prijzen voor stap 1, 2 of 3, dus hij moet die vragen aan zijn lokale agent in Vietnam.

Arbeidsintensief proces

Hij moet dit voor elke vraag van zijn klanten doen. Dit is een arbeidsintensief proces dat vrachtvervoerders normaliter uitsluitend ondernemen wanneer ze vermoeden dat u hen de verzending zal toekennen. Met andere woorden, vrachtvervoerders geven u liever de verzendkosten van FOB in plaats van EXW.

Hetzelfde geldt voor export. Een Nederlandse vrachtvervoerder zal je altijd snel de prijzen voor stappen 1-4 kunnen geven, het equivalent van CFR, maar zal de lokale agent in het land van ontvangst moeten contacteren om de kosten te kennen van stappen 5-7. Daarom zullen vrachtvervoerder verkiezen u de CFR verzendkosten te geven in plaats van DAP als u een exporteur bent.

Hou deze factoren in gedachten wanneer u met uw vrachtvervoerder praat over verzendkosten.

4. Zorg dat u altijd de all-in prijs kent

Vaak zullen vrachtvervoerders, in plaats van u de totale verzendkosten te geven, u een hele lijst van sub-kosten geven met een geïmpliceerde verwachting dat u zelf de totale transportkosten berekent.

Zulke lijsten bevatten heel wat onnauwkeurigheden en een hele hoop afkortingen die niet te verstaan zijn voor de gewone man. Hier is een voorbeeld:

Vracht all-in: Euro 347
Haven kosten: USD 13 per W/M
Levering warenhuis: USD 3.3 per W/M
Douanecontrole: USD 25/rekening
Document: USD 32/rekening
ENS: USD 30/rekening
Telex release: USD 16.5/rekening
Inspectiekosten van goederen: USD 16.5/verzending
Truck up: USD 400.00

Kunt u de uiteindelijke transportkosten berekenen?

Wanneer u zo’n offerte krijgt, vraag de vrachtvervoerder om de totaalkosten te berekenen.

Wat is gewoonlijk? Verscheidene transporttypes hebben hun eigen ‘prijscultuur’, oftewel hun eigen manier om verzendkosten te voorzien. Deze verschillen kennen kan handig zijn.

Verzendkosten van wegtransport

5. Verzendkosten van wegtransport

De beslissende factor hangt af of het transport plaatsvindt tussen twee EU landen of niet.

Als het transport plaatsvindt tussen twee EU-landen, zal de vrachtvervoerder u normaal een enkele all-in prijs voorschotelen, en u hoeft niets anders te doen. Als het transport de EU grenzen te buiten gaat – van Zwitserland naar Nederland bijvoorbeeld – zal u een prijs voor de verzending krijgen, alsook een prijs voor de douanecontrole in Zwitserland en een prijs voor de importkost in Nederlands.

6. Verzendkosten voor zeevracht

Voor zeevracht zal de vrachtvervoerder u normaliter een all-in verzendkostprijs geven voor de goederen waar hij voor verantwoordelijk is. Normaal is dit de zeevracht en de kosten in de vrachtvervoerders land. Bijvoorbeeld, Nederland voor een Nederlandse vrachtvervoerder. Als u kosten maakt ‘aan de andere kant’ zullen er extra lijnen zijn, zoals in het voorbeeld hierboven.

7. Verzendkosten voor luchtvracht

Standaard luchtvracht is cargo op passagiersvluchten, zoals SAS en Lufthansa. Standaard luchtvracht is gelijkaardig aan zeevracht; de vrachtvervoerder zal u makkelijk en snel een totaalprijs kunnen geven voor de luchtvracht en plaatselijke kosten in zijn thuisland, maar de overzeese kosten zullen tijd vergen en worden bijgevoegd in extra lijnen op de rekening.

Vracht wordt meestal verzonden door één van de globale verzendbedrijven zoals FedEx, UPS, DHL of TNT. U krijgt steeds een all-in prijs dat alle zeven punten bevat. De prijzen zijn steeds gebaseerd op EXW (voor import) en DAP (voor export). U mag FOB of CFR verzenden, maar de prijs is hetzelfde dus het loont zelden de moeite.

Verzendkosten voor luchtvracht

8. Het verschil tussen douanebelasting en inklaring

Veel mensen vinden het moeilijk om het verschil te maken tussen de twee concepten van douanebelasting en inklaring. Douanebelasting is de belasting die het land eist dat u betaalt wanneer u goederen importeert of exporteert. Douanebelasting komt direct van de Belastingdienst.

Inklaring is de taak verbonden aan het aangeven van goederen die u importeert of exporteert, aan de Belastingdienst. Meestal gebeurt dit door de vervoerder door de gegevens inzake het type goederen en hun waarden, in te geven in het douanesysteem.

9. BTW

Een verschil wordt gemaakt tussen de BTW op transport en de BTW op de goederen die u transporteert. BTW dient ingediend te worden voor het geheel van het transport als het plaatsvindt tussen twee EU landen. Het is de vrachtvervoerders verantwoordelijkheid dit in orde te brengen. Als u een pallet laat leveren van Italië naar Nederlands, is het de vrachtvervoerders taak de 25% BTW in orde te brengen in Nederland.

Als het transport plaatsvindt naar of van een land buiten de EU, wordt het getaxeerd op het deel van de vracht dat plaatsvindt binnen de EU. Als u een pallet met cargo van de VSA importeert waar de totale transportprijs 900 Euro bedraagt en waarvan de lokale kosten (de BTW) 180 Euro bedragen, de BTW zo’n 67 Euro bedraagt. Het is de vrachtvervoerder die dit dient te berekenen en verzamelen.

Verzendkosten berekenen met Transporteca

U kunt vrachtkosten opzoeken en uw transport regelen via ons portaal online. Alle prijzen zijn all-in en zijn te vergelijken.

Als we de prijzen die u zoekt niet online hebben staan, zullen we u een offerte aanbieden; deze is gratis en zonder verplichting. Deze komt van ons netwerk van vrachtvervoerders binnen 24 uur, met een prijsgarantie.