Importeren vanuit Amerika is niet moeilijk zolang u van enkele kleine praktische details af weet. In deze gids bekijken we de valkuilen die importeurs vaak de das omdoen wanneer ze goederen verzenden vanuit de VS, en we geven u advies om geld en tijd te besparen bij het verzenden.
1. Importregistratie bij verzending vanuit de VS
Als u goederen gaat importeren vanuit de VS met het oog op herverkoop, dient uw bedrijf geregistreerd te zijn als importeur bij het Nederlands Handel en Bedrijven Bureau.
Amerikaanse belastingen
In de VS zijn prijzen meestal zonder belasting (verkoopsbelasting). De belasting varieert van staat tot staat en ligt tussen de 5.5 en 12% – details voor individuele staten zijn terug te vinden op Wikipedia.
Als uw Amerikaanse vracht commercieel is, moet u zich er van vergewissen dat uw leverancier u geen belasting rekent. Eens u Amerikaanse belasting betaalt, kunt u geen geld terugvorderen, zelfs niet als het een commerciële aankoop is.
2. Douaneregels bij importeren vanuit Amerika
Wanneer u commerciële goederen importeert, moet de import steeds aangegeven worden, het maakt niet uit wat de waarde is. Het aantal wordt berekend als de waarde van de goederen op de commerciële factuur, plus de totale vrachtkosten naar de eerste EU-grens, alsook de transportverzekering. Als de prijs niet automatisch verrekend is, zal de Belastingdienst een gokje wagen en dit toevoegen aan de totale waarde. Als u goederen aankoopt in de VS en de Amerikaanse leverancier betaalt voor de vracht, volgt er een overeenkomst genaamd CFR, CIF or DAPs. U moet er zeker van zijn dat de vrachtkosten apart worden opgeschreven op het factuur. Anders riskeert u de Belastingwaarde bovenop de invoerbelasting, wat erop neerkomt dat u tweemaal betaalt.
De vrachtverzender vindt de douanekosten dankzij de productomschrijving op de paklijst of de commerciële factuur. Eerst wordt de HS code bepaald, vervolgens worden de douanekosten opgespoord in het systeem van de Belastingsdienst.
Deense BTW moet worden betaald op privé-import, en goederen moeten aangegeven worden als hun waarde groter is dan Euro 10. De regel is dat douanekosten betaald moeten worden op waarden die hoger liggen dan €140. Wanneer u berekent hoeveel de aankoop kost, is de vracht niet inclusief.
Contact met de Belastingdienst
Omdat de VS geen deel uitmaakt van de EU, is het waarschijnlijk een goed idee waneer u een bestelling plaatst, om de Belastingdienst te contacteren en te weten te komen of de goederen onderworpen zijn aan speciale restricties of dat er andere obstakels de kop opsteken. Enkele van die goederen die problemen veroorzaken, zijn bijvoorbeeld alcohol of tabak. De grote meerderheid van goederen is geen enkel probleem.
3. Het type vrachtvervoer van de VS naar Nederland
Wanneer u goederen van de VS naar Nederland dient te verzenden, gebruikt u lucht- of zeevracht. De grootste vragen die u zich moet stellen zijn hoeveel tijd u heeft voor transport, de grootte van de cargo en het gewicht, en hoeveel milieu-impact u wilt accepteren.
Zeetransport vanuit Amerika
Zeevracht vanuit de VS duurt gemiddeld 3-6 weken en hangt af van waar in de VS de goederen verzonden worden. Verzendingen van de oostkust duren 3-4 weken, en van de westkust 4-6 weken. Bovendien moeten de goederen van de leverancier naar de haven vervoerd worden, wat tussen één dag en een week kan duren als ze op goederentreinen vervoerd worden. Wanneer de goederen in Nederland arriveren, worden ze bij u geleverd binnen enkele dagen.
Luchttransport vanuit Amerika
Luchtvracht vanuit de VSA duurt 2-3 dagen met de snelste en duurste opties, en 10-12 dagen met de meer economische opties. Luchtvracht wordt opgedeeld in standaard luchtvracht, welke vervoerd wordt met één van de luchtvaartmaatschappijen, en verzendbedrijven die cargovluchten inlassen door koeriersdiensten die zich toeleggen op cargo vluchten door verzendbedrijven als Fedex, UPS en DHL.
De grootte en het gewicht van uw vracht is van cruciaal belang om te beslissen wat de meest economische manier van verzending is.
Aanbevelingen
Indien uw overeenkomst met de Amerikaanse leverancier stelt dat u verantwoordelijk bent voor het vervoer van het adres van de leverancier, zal luchtvracht vaak de goedkoopste optie zijn voor verzendingen groter dan 2 kubieke meter of 300kg. Als u slechts verantwoordelijk bent voor het transport naar de dichtsbijzijnde haven of luchthaven, is de limiet 1 kubieke meter of 150kg.
Zeevracht is aan te raden voor losse cargo als de verzending minder bedraagt dan 15 kubieke meter. In de praktijk betekent dit dat u uw container zult delen met andere importeurs. Als uw verzending meer dan 15 kubieke meter bedraagt, bent u het beste af met een complete container. Gewicht is niet zo’n relevante factor voor zeevracht, omdat gewichtslimieten voor schepen veel hoger liggen dan die voor vliegtuigen.
De verschillende types van verzending beïnvloeden het milieu op verschillende manieren.
4. Transporttarieven bij importeren vanuit de VS
De VS is een groot land en binnenlands transport door trein en vrachtwagen is relatief duur. Daarom maakt het voor de prijs veel uit of u verantwoordelijk bent voor het betalen van de verzendkosten van de vracht vanaf het adres van uw leverancier, of van de dichtsbijzijnde haven of luchthaven.
Als u met het eerste akkoord gaat, moet u er zich van bewust zijn dat het zou kunnen komen uit een warenhuis dat enkele honderden kilometers landinwaarts ligt. U kunt bijvoorbeeld zaken doen met het ‘FOB Denver, Colorado’, ondanks het feit dat Denver 1.600km verwijderd ligt van Los Angeles, de dichtsbijzijnde haven. In dit geval moet u de verzendkosten van de vracht betalen tussen Denver en Los Angeles, en vervolgens naar Nederland.
Hieronder geven we enkele voorbeelden van verzendkosten vanuit de VS naar Nederland. Prijzen en transittijden zijn indicatief, omdat uiteindelijke prijzen constant variëren door de wisselende olieprijzen en de verhoudingen tussen valuta. In onze tool vindt u courante verzendprijzen voor vracht vanuit de VSA.
5. Pakket verzenden vanuit de VS
Wanneer het aankomt op koeriertransport, is er een gigantisch verschil tussen de verschillende koeriersbedrijven. Indien u verzendingen heeft vanuit de VS die u via verzendkoerier witl versturen met een kortere transittijd en u heeft zelf geen grootcontract, dan kunt u proberen een vrachtvervoerder te contracteren of via onze website transport te zoeken en te bestellen in plaats van rechtstreeks met de koerier te onderhandelen. Op deze manier krijgt u een korting zonder dat u een grootcontract heeft – en u krijgt dezelfde, snelle levering van uw product.
Vracht verzenden vanuit VSA via Transporteca
Als u wenst uw vracht te zoeken en te boeken via Transporteca, vindt u sowieso de beste prijzen van de beste vrachtvervoerders op deze specifieke route. Wij werken exclusief met vrachtvervoerders waarvan we weten dat ze de job aankunnen, en die een enorm sterk systeem hebben met specifiek vervoer van producten uit de VS. U kan zowel prijzen voor zee- als luchtvracht bekomen op ons portaal, en als u online reserveert, krijgt u automatisch een prijsgarantie zodat u beschermd bent tegen onvoorziene kosten.
U kunt zowel prijzen voor zee- als luchtvracht aanvragen op ons portaal. En als u online reserveert, krijgt u automatisch een prijsgarantie zodat u beschermd bent tegen onvoorziene kosten.