Transporteca voor expediteurs

Verkoop koeriers- en expresdiensten online

Het Transporteca-platform is ontwikkeld om het voor expediteurs makkelijk te maken om hun koeriersdiensten online te verkopen. En om transportkopers snel en eenvoudig transport te vinden voor hun zendingen.

Stelt u zich eens voor dat u een koeriersboeking ontvangt zonder tijd te hebben besteed aan de verkoop, onderhandelingen, een prijs voor te bereiden of te proberen toepasselijke toeslagen vast te stellen. Beeld u in: de verzendinformatie staat klaar in een gestandaardiseerd formaat voor automatische verwerking en genereert zelfs automatisch de verzendetiketten (die automatisch en met de juiste instructie aan de verzender worden overgedragen). En dit alles zonder dat iemand van uw team erbij betrokken is. Wat als u geen tijd hoeft te besteden aan het factureren van de klant of het opvolgen van betalingen als er eenmaal een nauwkeurige boekingsfactuur werd gegenereerd en betaald, op het moment van de boeking?

Wel, dit is wat u kunt verwachten bij de verkoop van koeriers- en expresdiensten online met Transporteca. Hieronder leggen we uit hoe we dit doen, en wat u nodig heeft om aan de slag te gaan.

Koeriers – en expresdiensten

Wanneer we het in dit artikel hebben over koerier- en expresdiensten, verwijzen we naar transportdiensten die worden ingekocht bij koeriersbedrijven, zoals DHL, TNT, FedEx of UPS. Voor deze diensten is uw rol als expediteur van oudsher die van een wederverkoper, waarbij het eigenlijke transport wordt uitgevoerd door de geselecteerde koeriersdienstverlener, maar de commerciële en uiteindelijke operationele verantwoordelijkheid – in de ogen van de klant – bij u blijft.

Een koeriersdienst is een spannend transportproduct vanuit het perspectief van de expediteur, omdat het geen activa nodig heeft. Bovendien kan de expediteur met geaggregeerde volumes van huidige en potentiële klanten vaak een sterke onderhandelingspositie en daarmee aantrekkelijke marges behalen in vergelijking met andere producten. Het nadeel is dat koeriersreserveringen in vergelijking met andere transportproducten in het algemeen vaak klein zijn en dus niet toestaan dat veel handmatige interventie winstgevend blijft.

Bij Transporteca gebruiken we technologie voor het verminderen van manueel werk in prijsstelling, klantenservice, financiële teams en management van expediteurs, terwijl we de klantervaring voor de ultieme transportkoper verbeteren. Wij hebben een sterke focus en een bewezen staat van dienst op dit gebied voor het aanbieden van koeriers- en expresdiensten aan expediteurs.

Hoe werkt het?

Wanneer u zich aanmeldt bij Transporteca, krijgt u toegang tot een speciale online applicatie, waar u de online aangeboden diensten en prijzen beheert. Alle prijzen op het platform zijn direct, zonder enige handmatige tussenkomst, en alle boekingen worden verkocht tegen spotprijzen met vooruitbetaling door de klant. Voor de eerste installatie van uw koeriersdiensten heeft u ongeveer een uur nodig.

Het prijsmodel voor koeriers- en expresdiensten

Het prijsmodel dat bij Transporteca wordt gebruikt voor koeriersdiensten is cost-plus. Wij bieden twee oplossingen voor het opzetten van uw kosten:

  • API-interface met uw koeriersprovider
  • Upload van Excel-prijsbladen

API-interface

Als uw account bij uw koeriersprovider API-toegang ondersteunt, zal het toevoegen van uw prijsgegevens tijdens het opzetten van uw koeriersdiensten, de technologie onmiddellijk toegang geven tot uw onderhandelde tarieven en toepasselijke toeslagen bij de koeriersprovider. Hoewel dit de snelste manier is om uw diensten online te krijgen, moet u weten dat als u nog geen API-toegang hebt die wordt ondersteund, het proces om deze toegang mogelijk te maken weken (of zelfs maanden) kan duren voor gevestigde koeriersbedrijven.

Prijsbladen

Het alternatieve model, dat zorgt voor volledige controle en onmiddellijke toevoeging van uw tarieven, is de prijsopgave. In dit model werkt u het land en de zones van het contract bij volgens uw contract met uw koeriersbedrijf. Daarna kunt u een spreadsheet met uw onderhandelde basistarieven uploaden. Verder is er een lijst met toeslagen voor extra diensten die door de koeriersaanbieder worden aangeboden, waar u uw onderhandelde tarieven uit uw contract kunt toevoegen. De technologie zorgt ervoor dat de berekening van het basistarief wordt uitgevoerd in overeenstemming met de methodologie van het specifieke koeriersbedrijf en dat de relevante toeslagen correct worden toegepast.

Markup

Het laatste onderdeel van uw prijsstelling is uw markup. De applicatie biedt u real-time toegang tot het instellen van uw markup op basis van gemeenschappelijke principes uit de expeditiesector, zoals een vast percentage van de kosten of een vaste markup per zending of per artikel.

Met uw basistarief en toeslagen en uw prijsstelling voor markup, kunt u testen hoe de technologie direct de verkoopprijs berekent voor elke aanvraag. Wanneer u tevreden bent met de resultaten, klikt u op ‘publiceren’ om uw tarieven en diensten online te zetten.

Ontvang boekingen uit drie kanalen

Er zijn drie manieren om boekingen te ontvangen van Transporteca:

  1. Dit webportaal, aangeboden in 11 talen, met meer dan 100.000 bezoekers per maand
  2. Verzending van snelle offertes naar uw huidige en potentiële klanten
  3. Een toegewezen website, gehost door Transporteca, met uw eigen merk

Het Transporteca portaal

Wanneer u uw koeriers- en expresdiensten heeft gepubliceerd, zijn deze onmiddellijk beschikbaar voor bezoekers op het Transporteca-portaal. Wanneer een gebruiker op zoek gaat naar vervoer, worden uw koeriersdiensten getoond als deze overeenkomen met de vervoersbehoeften van de gebruiker en als de prijs van uw aanbod concurrerend is.

Als meerdere expediteurs hetzelfde koeriersproduct van dezelfde koeriersdienst aanbieden, wordt alleen het best geprijsde product aan de klant getoond. Dus, als vuistregel, kunt u verwachten dat u alleen boekingen van dit portaal ontvangt in de vakgebieden waar u een concurrerende service heeft.

Snelle offertes (Quick Quotes)

Het online Transporteca portaal biedt u een tweede mogelijkheid om boekingen te ontvangen. U kunt gebruik maken van de kracht van de prijscalculator om snelle offertes (Quick Quotes) te ontwikkelen en per e-mail naar uw huidige en potentiële klanten te sturen. Door uw verkoop- of klantenserviceteams toegang te verlenen tot de applicatie, kunnen zij binnen enkele seconden offertes maken in antwoord op verzoeken van klanten.

De e-mail aan de klant bevat een link naar de offerte, waar de klant de boeking voltooit en u veilig online betaalt met een creditcard of bankoverschrijving.

White label

Transporteca biedt een white label-oplossing als een speciale website met uw merknaam, zodat gebruikers uw diensten online kunnen vinden en boeken. De website kan zowel op uw domein als op het Transporteca domein staan. Maar de hele technologie draait op hetzelfde systeem die het Transporteca portaal en snelle offertes controleert via uw applicatie. Het lanceren van een speciale website waar uw klanten uw transportdiensten online kunnen zoeken en boeken, vereist dus geen technische integratie.

Wij bieden uw diensten actief aan op de markt via de Transporteca-portaalsite. Voor snelle offertes en uw toegewezen website leveren wij de technologie voor geautomatiseerde prijsstelling en online boekingen, maar het is uw taak om het gebruik van deze verkoopkanalen in uw organisatie en bij uw klanten te promoten.

Uw betalingen ontvangen

Uw aanvraag bevat een real-time financieel saldo, waar u de ontvangen betalingen voor boekingen kunt bijhouden. Wanneer een klant uw koeriers- of expresdiensten boekt via een van de bovenstaande kanalen, bezorgt Transporteca u onmiddellijk een eigen factuur (creditnota) en wordt de waarde toegevoegd aan uw saldo. Uw saldo groeit daardoor in de loop van de maand naarmate u boekingen ontvangt.

Op het einde van de maand ontvangt u (of uw financieel team) een bericht van overschrijving met een samenvatting van alle automatisch gegenereerde facturen van de maand. Op de 15e van elke maand starten we automatisch de overschrijving van uw saldo van de laatste maand.

Aangezien Transporteca voor elke zending eigen facturen uitreikt en het saldo automatisch naar uw bankrekening overmaakt, hoeft u geen tijd te besteden aan het factureren of opvolgen van betalingen. Afschrijvingen en managementrapportages over verloren winst, bestaan niet bij Transporteca.

Bij het ontvangen van boekingen van Transporteca tot slot, zal het boekingsbericht de berekening uiteendoen van het basistarief, de toepasselijke toeslagen en de toeslag voor de koeriersverzending. Dit maakt een snelle en eenvoudige validatie van facturen van uw koeriersdienst mogelijk.

Verkoop nu uw koeriers- en expresdiensten met Transporteca

Aan de slag gaan is eenvoudig. Als u overeenkomsten heeft met gevestigde koeriersbedrijven en u uw koeriers- en expresdiensten online wilt verkopen, stuur ons dan een korte introductie van uw bedrijf en de diensten die u van plan bent online aan te bieden, naar [email protected].

Eenmaal ontvangen, nemen we contact met u op om uw expediteurprofiel in te stellen op het Transporteca platform, en om u aan de slag te helpen. Wanneer u uw inloggegevens heeft ontvangen, moet u in staat zijn om uw koeriers- en expresdiensten binnen een uur online te vinden aangezien u uw koerierscontracten gereed heeft.

We kijken ernaar uit om van u te horen!

Lees meer over het verkopen van online transport.