De afgelopen 11 jaar heeft de wereld ontelbare containertypes en groottes gezien, maar het 20/40 foot systeem is uitgegroeid tot het meest gebruikte in de wereld.

Dit is tevens het enige systeem dat u zult vinden in Nederland. Er zijn ook heel wat varianten binnen dit systeem, wat opties biedt voor de verschillende types van goederen.

Twee zeecontainers zijn dominant

Zelfs binnen het 20/40 foot systeem zijn er heel wat types containers. Gelukkig zijn er maar twee types van droge bulkcontainers die meer dan 80% van de globale vloot uitmaken, en die dus hoogstwaarschijnlijk de enige containers zullen zijn die relevant zijn voor uw behoeftes. Deze twee zeecontainers zijn de 20-foot container en de 40-foot High Cube container.

20-ft containers (20’ DRY)

De 20-foot container is 20 voet lang (vandaar de naam), 8 voet wijd en 8.5 voet hoog. Omgerekend betekent dit dat de binnenkant 5.90m lang is, 2.35m breed en 2.39 hoog, met een capaciteit van 33 kubieke meters. In de praktijk kunt u er het beste vanuit gaan dat u niet meer dan 90% van de container gebruikt, dus kunt u rekenen op een goeie 30 kubieke meter ruimte.

Vrachtcontainer 20

De 20-foot container kan zo’n 28 ton dragen – één ton per kubieke meter. Dit maakt hen zeer handig voor zware ladingen zoals metaal, papier en hout. Bovendien zijn ze een goed alternatief voor kleine bedrijven die geen 40-foot container kunnen vullen.

Dimensies buitenkant: 20 ft x 8 ft x 8.5 ft
Dimensies binnenkant: 5.90m x 2.35m x 2.39m
Volume: 33m3
Vrachtcapaciteit: 28 tons

40-ft High Cube containers (40’ HC)

De 40-ft High Cube container is de meest gebruikte containermaat en wordt in meer dan de helft van de globale containervloot gebruikt. Het is –zoals de naam zegt – 40ft lang. De term ‘High Cube’ refereert naar het feit dat ze 9.5ft hoog zijn en dus één voet groter dan de 20-ft containers, en ‘normale’ 40-ft containers, deze zijn allebei 8.5ft hoog. High Cube containers kunnen 76 kubieke meter bevatten, maar in de praktijk kunt u het beste rekenen op zo’n 68 kubieke meter.

Vrachtcontainer 40

Het maximum volume is 26 ton, wat een beetje minder is dan de 20-ft containers. Het grote volume maakt de containers een goede match voor relatief lichte vrachten die worden vervoerd in grote hoeveelheden. Bijvoorbeeld meubels, electronica, sommige textielen en andere types goederen.

Dimensies buitenkant: 40 ft x 8 ft x 9.5 ft
Dimensies binnenkant: 12.03m x 2.35m x 2.69m
Volume: 76m3
Vrachtcapaciteit: 26 ton

Constructie en ontwerp van containers

Een container wordt beschouwd als een deel van een schip en zou daarom als dusdanig behandeld moeten worden. Transportbedrijven spenderen massa’s geld aan het repareren en onderhouden van hun containers en ze worden regelmatig geïnspecteerd door bedrijven zoals Det Norske Veritas GL en het American Bureau of Shipping. Als een container niet zeewaardig wordt beschouwd, wordt de container niet toegelaten op zee, omdat in principe het volledige schip niet langer als zeewaardig beschouwd mag worden.

Vrachtcontainer netherlands

Het skelet van een container bestaat uit een basis en 4 zijposten, die de talrijke tonnen torsen als er 8-9 containers op elkaar gestapeld zijn. Een plastic of houten vloer bedekt het grondvlak en zal tijdens het gebruik van de container regelmatig vervangen worden. Containers worden vaak 15 jaar gebruikt voor zeetransport alvorens verkocht te worden aan een ijzerhandelaar of een andere koper.

Er zijn vastmaakmechanismen aanwezig aan de bodem van de container, deze kunnen handig zijn indien u cargo heeft die kan bewegen tijdens het transport.

Containerslot

Samen met de zeecontainer, zal het verzendbedrijf u ook een containerslot geven. Als u uw goederen in de container geladen heeft, bevestigt u het slot door de ogen in de deur die daar bevestigd zijn met het doel de container te sluiten. Het slot kan enkel geopend worden met een metaalsnijder, en dient als garantie dat niemand de container geopend heeft tijdens het transport. Douaniers en andere publieke instanties zoals de Dieren- en Voedseladministratie kunnen ook hun eigen sloten op containers aanbrengen.

Vrachtcontainer

Andere type containers

Er zijn heel wat verschillende types containers voor specifieke doeleinden. Hier zijn de meest  gebruikte:

    1. Koelcontainers worden vooral gebruikt voor het transport van vlees, fruit, groenten en andere voeding, alsook goederen die gekoeld of ingevroren getransporteerd dienen te worden. De meest geavanceerde units kunnen ook de CO2 inhoud van de lucht binnen de container regelen, zodat het rijpen van fruit ook geregeld kan worden tijdens het transport.
    2. Tank containers worden gebruikt voor het transport van vloeistoffen, vooral chemicalieën.
    3. Flatracks zijn een type container dat gebruikt wordt als ‘vloer’ van een containerschip. Ze worden gebruikt voor items die te wijd of te hoog zijn om in een gewone container te passen, zoals bijvoorbeeld een bus, een anker of een bulldozer.
    4. Open top containers zijn containers zonder dak. Ze worden gebruikt voor heel lange items die men best kan opladen van boven naar onder, door het dak, zoals pijpen of houtstammen.
    5. Open kant containers  zijn – zoals de naam zegt – containers waarbij de zijkanten zijn vervangen door plastic zeilen. Dit maakt het mogelijk om de container van de zijkant in te laden met een vorklift.

Welke container moet ik kiezen?

De algemene regel voor het kiezen van de juiste zeecontainer is:

Als u meer dan dan 30 kubieke meter heeft en het weegt minder dan 26 ton, kiest u het beste voor een 40-ft High Cube container

Indien u tussen de 15 en de 30 kubieke meter heeft, zou u voor een 20-ft container moeten kiezen.

Indien u minder dan 15 kubieke meter heeft, kiest u normaliter niet voor een volle container. U zult waarschijnlijk het beste af zijn als u uw goederen als losse cargo verstuurt.

U vindt hier meer informatie over de diverse soorten transport.

De geschiedenis van de container

Ondanks het feit dat de moderne vrachtcontainer een stil, niet-zo-glamoureus leven leidt, is het samen met het Internet één van de grootste revoluties in de modern tijd. Het is de basis voor een moderne bevoorradingsketen en een enorme globalisering die heeft plaatsgevonden in de voorbije 30 jaar. Het heeft miljoenen havenwerkers hun baan gekost, heeft afval verminderd, reduceerde diefstal en schade tot nagenoeg nul, heeft oorlogen gewonnen en heeft mensen in nood geholpen.

De geschiedenis van de container

Als u meer wilt lezen over deze anonieme blokkendoos – waarvan de nummer één karakteristiek misschien is dat het een standaard definieert -, bevelen we “The Box”, geschreven door Marc Levinson aan.