Snelle gids

Wat is 'cargo gereedheid'?

De term “cargo gereedheid”, in het Engels “cargo readiness” komt uit de internationale handel en duidt op een specifieke datum waarop de verlader (ook bekend als verkoper, producent, verkoper of exporteur) de lading gereed heeft voor overdracht aan een vervoerder.

Dit artikel is bedoeld om uit te leggen wat het precies betekent om de cargo (vracht) gereed te hebben (readiness) en om eventuele verwarring te vermijden over de datum waarop de lading gereed is voor verzending in de communicatie tussen verzenders, geadresseerden en expediteurs. Expediteurs verwijzen soms naar de Engelse term ‘cargo readiness‘ van de lading door de afkorting CRD.

Drie elementen bepalen wanneer cargo (vracht) gereed is

Wanneer er sprake is van internationaal transport van goederen tussen het terrein van de verkoper en de koper, of de verzender en de geadresseerde, is er een transittijd of vertraging tussen het moment waarop de goederen niet langer in het bezit van de verkoper zijn en het moment waarop zij in het bezit van de koper zijn.

In de overeenkomst tussen verkoper en koper is het daarom passend om een datum overeen te komen waarop de goederen in beginsel gereed zijn om aan de koper te overhandigen indien er geen sprake was geweest van deze vertraging.

De datum waarop de verkoper de goederen gereed heeft om in zijn locatie te worden overhandigd, is de datum waarop de verkoper de goederen gereed heeft. Cargo gereedheid wordt bepaald door drie kenmerken:

De verzending is beschikbaar en compleet, op een afgesproken locatie.
De verzending is verpakt zodat het kan verzonden worden op de afgesproken manier van transport.
De documenten voor internationale verzendingen zijn voorbereid en beschikbaar.

Cargo Gereedheid

Beschikbaar en compleet

De verlader en de ontvanger komen normaliter overeen waar de vracht gereed moet worden gemaakt. Dit is meestal op de locatie van de verzender of de verkoper en kan zich in de fabriek of in het magazijn van de exporteur bevinden. Wat bedoeld wordt met een complete verzending, is dat deze voldoet aan de overeenkomst tussen de verkoper en de koper, en normaal gesproken een volledige productie in kwantiteit en kwaliteit is, zoals overeengekomen in het contract of bestellingsorder, en zoals gedocumenteerd in de factuur en paklijst.

Zeewaardige verpakking

De vereisten voor het verpakken van de goederen zijn afhankelijk van de wijze van transport. Voor zeevracht en minder dan containerladingen moet de zending worden verpakt, zodat deze niet beschadigd raakt tijdens de behandeling en het vervoer over zee. Dit wordt ook aangeduid als een “zeewaardige lading”. Wanneer de expediteur de lading in ontvangst neemt, controleert hij de verpakking en indien hij deze niet transportwaardig acht, wijst hij de lading af of biedt hij aan de goederen tegen betaling opnieuw te verpakken.

Cargo readiness air

Een voorbeeld van een “cargo ready” zending. Dit is een houten kist die gemakkelijk kan worden opgevuld als een lading kleiner dan een containerlading. Voor minder dan containerladingen (zie ons artikel waarin LCL wordt uitgelegd) moet de verpakking bestand zijn tegen het laden op een vrachtwagen bij de verladers, het lossen in het magazijn van een expediteur (meestal met een vorkheftruck of manueel), het opnieuw laden in een zeecontainer, het verschepen naar de plaats van bestemming (inclusief kraanbehandeling van de container), het laden en rollen op zee, het leegmaken van de container in het magazijn van een expediteur, het opnieuw laden op een vrachtwagen en lossen bij de ontvanger.

Bij de validatie van de deugdelijkheid van de verpakking moet men ervan uitgaan dat deze ten minste zes keer wordt behandeld, naast de gevolgen van de weg- en weersomstandigheden.

De verpakking van “cargo ready” goederen is afhankelijk van de goederen. Typische verpakkingsvoorbeelden zijn kartonnen dozen of houten kratten, maar het kunnen ook balen, vaten of rollen zijn. De verlader is niet verplicht om palletten te leveren, maar ze kunnen het risico op schade aanzienlijk verminderen omdat ze helpen bij het automatiseren van de behandeling.

Wanneer er minder wordt verscheept dan containerladingen, is het echter wel noodzakelijk dat de lading kan worden gestapeld. Bij het gebruik van kartonnen dozen moeten ze dus sterk zijn en gevuld worden om te voorkomen dat ze vastlopen als er andere ladingen bovenop worden gestapeld.

cargo readiness documents

Benodigde documenten

De documenten die nodig zijn voor de gereedheid van de lading zijn minstens de handelsfactuur en een paklijst. Er kunnen aanvullende documentatie-eisen zijn in de lokale markt, die door de douane of de expediteur kunnen worden opgevraagd (zie ons artikel over de verzendstappen).

Daarnaast kunnen er aanvullende goederen-specifieke eisen worden gesteld, zoals certificaten en vergunningen. De documenten worden als compleet beschouwd wanneer alle documenten die nodig zijn voor de export en import van de zending gereed zijn.

Twee zaken om rekening mee te houden

1. Bij boeking bij een expediteur moeten de maatregelen van de zending ook verpakkingsmateriaal bevatten om de lading vervoerswaardig te maken. Voor cargo gereedheid moet je er rekening mee houden dat verpakkingsmateriaal zowel de afmetingen als het gewicht van de zending zal verhogen.

2. Cargo gereedheid betekent niet dat de goederen bij uitvoer worden ingeklaard door de douane. De inklaring bij uitvoer wordt uitgevoerd door de douane of de expediteur en kan pas plaatsvinden na de datum waarop de goederen gereed zijn voor verzending, aangezien de documenten nodig zijn om samen met de douaneaangifte bij de autoriteiten in te dienen.

sea freight air freight

Na “Cargo Gereedheid”

Meestal wordt tussen de koper en de verkoper (of exporteur en importeur) overeengekomen dat de verkoper de koper en de expediteur in kennis moet stellen van de cargo gereedheid om de gereedheid van de lading opnieuw te bevestigen. Dit wordt vaak aangeduid met de afkorting NOR (Notice Of Readiness).

Na de gereedheid van de lading wordt de zending overhandigd aan de partij die door de verlader of de ontvanger is gecontracteerd om het transport uit te voeren. Dit is normaal gesproken een expediteur of een lokaal transportbedrijf (zie blog over Verzendstappen).

Wat als de lading gereed is voor of na de overeengekomen datum van gereedheid van de lading?

Indien de lading klaar is voor de overeengekomen datum waarop de lading gereed is voor verzending, bestaat de mogelijkheid om een vroegtijdige verzending te regelen, waarvoor coördinatie met de gecontracteerde expediteur nodig is. Anders kan de verlader (verkoper of exporteur) verantwoordelijk zijn voor de opslag van de lading tot de overeengekomen datum voor overdracht aan de vervoerder.

Als de lading klaar is na de overeengekomen datum van “cargo gereedheid”, zou dit normaal gesproken een vertraging in de levering aan de geadresseerde (koper of importeur) met zich meebrengen. Idealiter moet bij de bestelling worden overeengekomen wat in dit geval de verdiensten zijn.

Het kan gaan om de invoering van een zekere flexibiliteit omtrent de datum waarop de lading gereed is voor verzending, met een overeengekomen sanctieregeling voor vertragingen, of een vereiste om gebruik te maken van een snellere wijze van vervoer (meestal luchtvracht) waarbij de kosten worden toegerekend aan de partij die in gebreke is gebleven.

Heeft u het gevoel dat er iets ontbreekt in dit artikel over cargo gereedheid, of heeft u andere opmerkingen of vragen, aarzel dan niet om ons een reactie te sturen via ons contactformulier.