Hebt u ooit een dienst van een online vrachtvervoerder besteld? Als u een transportoplossing wilt boeken, hebt u twee opties. U kunt het transport online boeken, zoals bij Transporteca of u kunt de traditionele, ouderwetse manier gebruiken. Dan kunt u per e-mail of telefoon contact met een traditionele vrachtvervoerder opnemen. Er zijn minstens 7 verschillen tussen deze opties waar u rekening mee dient te houden.
1. Kies een online vrachtvervoerder om het transportproces meteen te starten
Wanneer u bij een online vrachtvervoerder boekt, wordt het transportproces onmiddellijk in gang gezet. En hoe eerder u ervoor zorgt dat het daadwerkelijke transportproces begint, hoe beter. Meestal begint het transportproces met de communicatie en afstemming tussen de vervoerder en de expediteur in het land van oorsprong. Om dit te kunnen doen moeten de partijen eerst elkaars contactgegevens hebben en over de boekingsinformatie beschikken.
Bij een traditioneel en ouderwets boekingsproces moet een vertegenwoordiger of klantenservicemedewerker van de vrachtvervoerder de boeking eerst bevestigen. Daarna moet de boekingsinformatie via e-mail naar de buitenlandse partij worden gestuurd. De buitenlandse partij moet vervolgens contact met de verzender opnemen. Een andere en minder gunstige optie is dat de vrachtvervoerder u de contactgegevens van de expediteur doorgeeft. Vervolgens kunt u deze doorgeven aan de verzender zodat de partijen met elkaar in contact kunnen komen.
Boekt u een transportoplossing bij een online vrachtvervoerder? Dan worden alle contactgegevens zoals naam, telefoonnummer en e-mailadressen automatisch met alle relevante partijen gedeeld. Dan zijn deze gegevens na de boeking meteen beschikbaar voor zowel de verzender als de expediteur. Verder wordt ook meteen alle benodigde boekingsinformatie, zoals het adres van het magazijn en de vervoersdata verzonden. Hierdoor kan het verzendproces meteen beginnen.
Wat als het verzendproces vastloopt?
Helaas komt het in de praktijk voor dat de productieketen een zwakke schakel bevat. Hierdoor kan het verzendproces vanwege het ontbreken van goederen, documenten of informatie vastlopen. Bij het ouderwetse offline verzendproces moet iemand aangeven dat de productieketen vastloopt. Dan moet er vast worden gesteld waar het probleem zich voordoet zodat het proces kan worden hervat. Meestal gebeurt dit pas als de koper van de goederen (u) vraagt naar de status van het proces. Als het zover komt dan is het onvermijdelijk dat uw transport vertraging oploopt.
Als u bij een online vrachtvervoerder boekt en het verzendproces loopt vast, dan wordt hier meteen melding van gemaakt. Op het moment dat een partij de verplichtingen niet nakomt, dan wordt dit meteen door het systeem geregistreerd. Alle fasen van het verzendproces zijn namelijk in dit controlesysteem geregistreerd. Op het moment dat er iets verkeerd gaat, ontvangen alle betrokken partijen hier automatisch een melding van. Daardoor is het altijd meteen duidelijk in welke fase van het verzendproces er iets fout is gegaan. Natuurlijk kan uw zending dan nog steeds vertraging oplopen. Maar als u een dienst van een online vrachtvervoerder boekt, dan weet u dit en kunt u ernaar handelen.
2. What you see is what you get
WYSIWYG was een populaire afkorting in de jaren 80 toen de eerste tekstverwerkingsprogramma’s met een grafische interface werden ontwikkeld. Wat je op het scherm zag ook was wat er op papier uitkwam als het werd afgedrukt.
Bij een traditioneel ouderwets offline boekingsproces regelt de verkoopmedewerker het proces. En meestal is de transportdienst die u boekt afgestemd op de incentives van deze persoon. Bovendien worden de afspraken over de vereisten en de servicelevering tijdens een offline gesprek niet altijd vastgelegd. Daardoor kunnen de afspraken verkeerd worden geïnterpreteerd en kunnen er misverstanden ontstaan wanneer de dienst geleverd moet worden of wanneer er voor de dienst betaald moet worden.
Wanneer u een dienst bij een online vrachtvervoerder boekt, kunt u de gemaakte afspraken altijd nalezen. Zo kunt u de prijzen en transittijden controleren en u kunt verzekeringen en andere services toevoegen als dat nodig is. Omdat alle afspraken digitaal beschikbaar zijn, kunnen er geen misverstanden over de informatie of de te leveren dienst ontstaan. Dus als u een deur-tot-deur-transport hebt besteld worden de goederen gegarandeerd van deur-tot-deur bezorgd, zonder vervelende verrassingen. Als u een prijs voor een transportdienst vindt en online betaalt, ontvangt meteen u de factuur. Zo weet u precies waarvoor u betaalt, want het bedrag op de prijsopgave komt namelijk altijd overeen met de prijs op de factuur.
3. Klantenservice voor iedereen
Betere technologie betekent voor iedere vrachtvervoerder automatisch lagere transactiekosten. De meeste offline vrachtvervoerders hebben het aantal klanten die ze aannemen verminderd. Dit geldt met name voor transportopdrachten waarbij de winstmarges klein zijn. Het idee was om alleen te investeren als de kans groot is dat er winst op de transportopdracht gemaakt zou worden. Door de hoge transactiekosten is het helaas zo dat klanten met een kleine transportopdracht niet of slechts beperkt gebruik kunnen maken van deze transportdiensten.
Maar dankzij de technologie en automatisering bij een online boeking kunnen veel transactiekosten worden vermeden. Daarom is het voor transportbedrijven ook rendabel om klanten met een kleine transportopdracht van dienst te zijn. Dit is ook de reden dat u een betere klantenservice en meer betrokkenheid ervaart als u een online vrachtvervoerder boekt. Voor online transportdiensten is het financieel gezien rendabel om elke klant een goede ervaring te bieden, ongeacht de grootte van de transportopdracht.
4. Nauwkeurige en volledige informatie
Een belangrijke voorwaarde voor succes binnen de internationale transportsector is communicatie en het efficiënt en tijdig beschikbaar stellen van de benodigde informatie. Ouderwetse offline vrachtvervoerders kunnen vaak niet aan deze cruciale voorwaarden voldoen. Daardoor kunnen ze pas reageren als er daadwerkelijk iets niet goed is gegaan. Klanten ervaren hierdoor gebrekkige communicatie, vertragingen en onzekerheden die vaak tot frustratie en extra kosten leiden.
Door het gebruik van technologie zorgt een online vrachtvervoerder ervoor dat de informatie beschikbaar is en afspraken worden nagekomen. Hierdoor kan een online vrachtvervoerder meer transparantie en snelle toegang tot relevante informatie en communicatie bieden.
Wanneer u een transportoplossing online boekt, wordt er meer tijd besteed aan klantenservice en minder tijd aan het vinden van informatie. Op deze manier profiteren zowel u als het klantenserviceteam van nauwkeurige en volledige informatie die snel en gemakkelijk te achterhalen is.
5. Het beste netwerk opbouwen
Zowel online als ouderwetse offline vrachtvervoerders werken met een netwerk van expediteurs en buitenlandse partners. De traditionele vrachtvervoerder heeft meestal een langetermijnrelatie met een paar expediteurs binnen een vast netwerk. Hierdoor zijn ze minder flexibel en kunnen ze minder snel inspelen op veranderingen op de korte termijn. Traditionele vrachtvervoerders werken bijvoorbeeld vaak met een vaste expediteur voor het Verre Oosten. Als er iets verkeerd gaat met een zending vanuit Hongkong, dan is de kans klein dat de vrachtvervoerder kan overschakelen naar een expediteur uit China. Door dit gebrek aan flexibiliteit kan de vrachtvervoerder geen optimale dienst leveren. Hierdoor worden er soms opdrachten aangenomen terwijl de vrachtvervoer weet dat het transportproces niet optimaal is. In sommige gevallen moeten er om deze reden zelfs transportopdrachten worden geweigerd.
Een online vrachtvervoerder is niet afhankelijk van zijn eigen netwerken en langetermijnafspraken. Een moderne vrachtvervoerder is juist afhankelijk van feedback van klanten en maakt gebruik van het dienstenaanbod in de vrije markt. Zo kan voor ieder type vervoer en soort goederen de beste prijs worden geboden. De feedback die klanten over geleverde transportdiensten geven, wordt meteen online weergegeven. Dit helpt toekomstige klanten als ze moeten beslissen bij welke vrachtvervoerder ze hun transport gaan boeken. Als een dienst geen goede beoordelingen heeft, dan zakt deze op de lijst van beste vrachtvervoerders. Zo kunt u eenvoudig zien welke vrachtvervoerder hoge scores voor een bepaalde transportroute heeft.
Daarom vragen online vrachtvervoerders altijd om feedback en wordt deze feedback zeer serieus genomen. Ze weten namelijk dat ze afhankelijk zijn van positieve beoordelingen.
6. Minder is meer
Wanneer u contact hebt met een ouderwetse offline vrachtvervoerder, zult u merken dat er veel geregeld moet worden om het transport te laten plaatsvinden. Om aan al uw behoeften te voldoen is er vaak veelvuldig e-mailcontact nodig. Dit resulteert vaak in onduidelijke afspraken over de data van verzending en levering. Uiteindelijk brengt dit aanvullende kosten en een hoop frustratie voor de klant met zich mee.
Bij online transportdiensten is dit proces veel eenvoudiger gemaakt. Daarbij is alle informatie beschikbaar op één scherm. Hierdoor is het voor de klant duidelijk wat er is besteld en is er geen verdere uitleg per e-mail of telefoon nodig. Op deze manier kan er bijvoorbeeld ook beter aan de wensen van de klant worden voldaan. Er kunnen meer transportroutes worden aangeboden en de berekening van de prijs is veel minder ingewikkeld. Door dit proces te automatiseren worden kosten bespaard en daalt de prijs voor de klant.
De vrachtvervoer hoeft niet langer elk element van de transportdienst in rekening te brengen. In plaats daarvan kan de prijs voor een transportdienst van deur-tot-deur bijvoorbeeld op basis van volume of gewicht worden berekend. En hoe efficiënter het proces, hoe lager de prijs voor de transportdienst.
7. Het gaat om u
Een aantal pioniers zijn toonaangevend op het gebied van het online boeken van transportoplossingen. De hele transportsector staat op het punt om een grote verandering door te maken. Dit komt vooral omdat transparantie, eenvoud en gemak voor klanten steeds belangrijkere factoren worden wanneer ze een transportoplossing gaan bestellen.
Omdat wij een van deze pioniers zijn op dit gebied is betrokkenheid bij onze klanten zeer belangrijk. Daarom is uw online boeking voor ons echt belangrijk en u zult het verschil ten opzichte van een traditioneel transportbedrijf zeker merken.
We kijken ernaar uit u te verwelkomen in de gemeenschap van innovatieve klanten die hun transport online boeken.