Vermijd Onverwachte Importkosten

Transportvalkuil

U moet uitkijken voor de transportvalkuil als u een transportoplossing voor vervoer vanuit China besteld. Helaas komt het regelmatig voor dat er wordt geprobeerd om kopers van een transportoplossing op te lichten. Vaak wordt hiervoor de hieronder beschreven methode gebruikt.

Zo ziet de transportvalkuil er vanuit uw perspectief uit

Uw pas opgerichte bedrijf heeft een schokbestendige iPad-hoes ontworpen en u hebt ontdekt dat er in Nederland markt voor is. U hebt een leverancier gevonden in Shanghai en u wilt de eerste bestelling voor uw nieuwe product gaan plaatsen. Dit is een zending van vijf kubieke meter. Tijdens de onderhandelingen biedt uw leverancier aan om het transport te regelen omdat hij al een aantal transportovereenkomsten heeft gesloten. Dit zal u slechts EUR 240 kosten. Dit lijkt een goede deal, dus u accepteert het aanbod meteen.

De goederen zijn op de afgesproken datum klaar en worden via zeetransport verzonden. Ongeveer een maand later belt een Nederlandse vrachtvervoerder en vertelt u dat de producten in zijn magazijn beschikbaar zijn. U moet een bedrag van EUR 900 betalen om uw goederen te laten bezorgen. Dat komt zeer onverwacht omdat u uw leverancier al voor het transport hebt betaald. En zelfs als u voor bezorging in Nederland moet betalen, zou je denken dat het bedrag veel te hoog is als het alleen om het bezorgen van de goederen gaat.

Een aanzienlijk deel van uw winst op deze zending lijkt al in rook te zijn opgegaan. U gaat ​​rondvragen en ontdekt dat de lokale kosten, inclusief inklaring en aflevering, niet meer dan EUR 140 mogen zijn. U gaat met de vrachtvervoerder praten en legt uit dat het niet kan kloppen en dat u niets wilt betalen omdat de leverancier al voor de verzending van uw goederen heeft betaald. De Nederlandse vervoerder neemt contact met u op en vertelt u dat zijn kosten gedekt moeten worden en dat u uw goederen pas ontvangt als het volledige bedrag is betaald. Hij gaat er ook niet mee akkoord dat u een andere vrachtvervoerder inhuurt om de zending af te leveren.

transportvalkuil

Nu hebt u de optie om het bedrag van EUR 900 te betalen of ervoor te kiezen om de vervoerder uw iPad-hoezen te laten houden.

Klinkt dit bekend?

Wat er werkelijk gebeurt

Hoe begint de transportvalkuil? Wanneer uw leverancier uw bestelling heeft ontvangen, belt hij de Chinese vrachtvervoerder waar hij vaker zaken mee doet. De leverancier vraagt om ​​een offerte voor het transport naar Nederland. De vrachtvervoerder in China ziet in zijn systeem dat de prijs voor het transport van een lading van vijf kubieke meter naar Nederland EUR 400 is. De Chinese expediteur stuurt echter zoals gewoonlijk een offerte van EUR 240 naar de leverancier. Bovendien geeft hij de leverancier EUR 115 aan steekpenningen als hij de transportopdracht krijgt. Dit is een goede deal voor uw leverancier, dus hij accepteert het aanbod.

Daarna neemt de vrachtvervoerder in China contact op met zijn Nederlandse partner waar we het eerder over hadden. De Chinese vervoerder vertelt hem dat hij het transport binnen Nederland mag regelen als hij hem een bedrag van EUR 570 betaald. De Nederlandse vervoerder accepteert dit. Wanneer de goederen aankomen, stuurt de Nederlandse vrachtvervoerder u een factuur van EUR 900 en maakt EUR 570 over naar de vervoerder in China.

Het resultaat

  1. Uiteindelijk moet u voor het transport EUR 1.140 betalen (EUR 240 aan uw leverancier en EUR 900 aan de Nederlandse vrachtvervoerder)
  2. De leverancier heeft aan het transport dat hij u “zonder enige winst” heeft verkocht EUR 115 verdiend
  3. De Chinese vrachtvervoerder heeft EUR 570 + EUR 240 – EUR 115 – EUR 400 = EUR 295 meer verdiend dan hij had moeten verdienen
  4. De Nederlandse vrachtvervoerder heeft EUR 900 – EUR 570 – EUR 140 = EUR 190 meer verdiend dan hij had moeten verdienen
  5. De volledige transportkosten waren EUR 1.140 en u dacht dat het slechts EUR 240 zou zijn. De daadwerkelijke transportkosten hadden EUR 400 + EUR 140 = EUR 540 moeten zijn. Dit bedrag (EUR 540) is inclusief de winst van zowel de Chinese als de Nederlandse vrachtvervoerder.

Een voorbeeld

Hieronder ziet u een echt voorbeeld van hoe een vrachtvervoerder tot een transportprijs komt. De vrachtvervoerder stuurde deze factuur naar een klant die goederen wilde importeren. Het transport van de goederen zou door de leverancier worden geregeld. Lukt het u om erachter te komen wat elke zin op deze factuur betekent?

 

Conclusie

Als u een goedkope transportoplossing of in sommige gevallen gratis verzending wordt aangeboden, dan moet u de aanbieding weigeren om niet in de transportvalkuil te belanden. In de meeste gevallen zult u uiteindelijk toch voor het transport moeten betalen. Hoogstwaarschijnlijk zal dit bedrag veel hoger zijn dan u aanvankelijk dacht.

Om de transportvalkuil te vermijden moet u erop staan om zelf voor het transport te betalen. U dient met de leverancier te bespreken of de goederen volgens de EXW- of FOB-voorwaarden worden getransporteerd. U kunt hier meer over de verschillende Incoterms lezen. Vervolgens dient u een eerlijke Nederlandse vervoerder te vinden die rechtstreeks voor u werkt en uw betaling ontvangt. Als u een deal met de vrachtvervoerder gaat sluiten, dient u ook om een een ‘all-inprijs’ te vragen. Hierdoor vermijdt u onverwachte extra kosten die betaald moeten worden voordat u uw goederen kunt afhalen.

Met andere woorden is de beste oplossing om zelf de verantwoordelijkheid voor de verzending op u nemen. Anders wordt u hoogstwaarschijnlijk “opgelicht waar u bijstaat”.

Maar u kunt al dit gedoe voorkomen door uw transportoplossing hier op ons Transporteca-platform te bestellen. We verzorgen het volledige transport tot het afleveradres dat u hebt gekozen en bij onze prijzen zijn altijd alle kosten inbegrepen.

Om transportprijzen te zoeken, hoeft u alleen maar op de onderstaande knop te klikken.