Wat u moet weten

Transport vanuit de VS

Het verzenden van goederen vanuit de VS hoeft niet heel ingewikkeld te zijn. U moet wel op de hoogte zijn van een aantal praktische zaken wat betreft het transport vanuit de VS. Zo moet u bijvoorbeeld bepalen welke vorm van transport voor u het meest geschikt is. Zo bent u ervan verzekerd dat u uw goederen voor de beste prijs naar Nederland kunt vervoeren. In dit artikel bespreken we de belangrijkste zaken bij het transporteren van goederen vanuit de VS. Ook geven we een overzicht van de aspecten waar u rekening mee moet houden als u het vervoer gaat regelen.

 

Welke vorm van transport is voor u het meest voordelig?

Als u goederen vanuit de VS wilt verzenden, hebt u twee opties: zeetransport of luchttransport. En welke van de twee u kiest is vooral afhankelijk van hoe snel u de goederen in Nederland wilt hebben. En natuurlijk van de prijs die u voor het vervoer wilt betalen. Welke vorm van transport voor u het meest voordelig is hangt daarom vooral af van waar u leverancier is gevestigd. Eigenlijk zijn er dus drie dingen belangrijk: ten eerste waar in Amerika uw leverancier is gevestigd. Ten tweede de hoeveelheid goederen die u wilt vervoeren en ten derde het gewicht van uw goederen.

Zeetransport of luchttransport?

De afstanden in Amerika kunnen enorm zijn en daarom is het lokale transport van goederen relatief duur. Stel u kiest ervoor om uw goederen per zeetransport te vervoeren en uw leverancier bevindt zich in Denver, Colorado. Denver ligt in het midden van de Verenigde en de dichtstbijzijnde haven is in Los Angeles. Door de grote afstand tussen die twee steden kunnen de kosten voor het vervoer snel oplopen.

Door de aanzienlijke kosten voor het binnenlandse vervoer kunt er ook voor kiezen om uw goederen per luchttransport te verzenden. Dan hoeft u de goederen niet van Denver naar Los Angeles te laten vervoeren. In plaats daarvan kunt u uw goederen per luchttransport rechtstreeks van Denver naar Nederland verzenden. Als de binnenlandse afstanden groot zijn dan is het vaak zelfs goedkoper om voor luchttransport te kiezen. Dit is echter afhankelijk van de hoeveelheid goederen en het gewicht van de goederen die u wilt verzenden.

transport vanuit de vs

Als u kiest voor transport over zee kunt u ervoor kiezen om uw goederen als LCL te verzenden. LCL staat voor “less container load.” Dit betekent dat u met andere importeurs van goederen de capaciteit van een container deelt. De vuistregel is dat u dit kunt overwegen als het volume van uw goederen minder dan 15m3 (kubieke meter) is. Nemen uw goederen meer dan 15m3 aan ruimte in beslag? Dan is het hoogstwaarschijnlijk een betere optie om een volledige container te gebruiken om uw goederen te vervoeren.

De limiet voor het gewicht is bij zeetransport een stuk hoger dan bij luchttransport. Daarom vormt het gewicht van uw goederen bij zeetransport vaak geen obstakel. Behalve als u zeer zware goederen wilt importeren.

Kiest u voor FOB of EXW bij het transport vanuit de VS?

Het spreekt uiteraard voor zich dat de VS qua oppervlakte een veel groter land is dan Nederland. Daardoor is het binnenlandse vervoer in de VS ook een stuk duurder dan in Nederland. Daarom zijn de kosten voor het vervoer in grote mate afhankelijk van het feit of u ervoor kiest om de goederen volgens de EXW or FOB voorwaarden te vervoeren. Als u kiest voor de FOB voorwaarden is het echter wel verstandig om met een aantal zaken rekening te houden. Zo kan het distributiecentrum waar de goederen worden afgeleverd zich op honderden kilometers afstand van de haven bevinden. Bent u verantwoordelijk voor het vervoer van de goederen van het distributiecentrum naar de haven van vertrek? Dan kunt u daar via deze link meer informatie over vinden:

Door de grote afstanden wordt het transport vanuit de VS vaak volgens de EXW voorwaarden gedaan. Dit is een groot verschil met landen zoals bijvoorbeeld China. Vanuit China worden de meeste goederen namelijk volgens de FOB voorwaarden verzonden. Dat is ook logisch want in China zijn van vroeger uit alle fabrieken langs de kust gebouwd. Deze fabrieken bevinden zich meestal ook in de buurt van een grote Chinese haven. Maar het is natuurlijk wel mogelijk om transport vanuit de VS volgens de FOB voorwaarden te regelen. Als u het transport vanuit de VS echter volgens de FOB wilt afspreken, moet u hier rekening mee houden. Lang niet alle Amerikaanse leveranciers willen het vervoer van de goederen naar de haven te regelen.

Welke voorwaarden zijn wanneer voordeliger?

Als u afspreekt om de goederen volgens de EXW voorwaarden te vervoeren dan bent u verantwoordelijk voor het vervoersproces. Dan bent u al verantwoordelijk voor het vervoer van de goederen als deze nog bij uw Amerikaanse leverancier zijn. Als u kiest voor de EXW voorwaarden zijn de kosten voor luchttransport vaak concurrerend met die van zeetransport. Dit geldt echter alleen als uw goederen niet meer ruimte innemen dan 2m³ of zwaarder zijn dan 300kg. Bent u echter alleen verantwoordelijk voor het vervoer van uw goederen naar de haven of het vliegveld (FOB voorwaarden)? Dan is luchttransport alleen een goede optie als uw goederen niet groter zijn dan 1m³ of zwaarder zijn dan 150kg.

FCL LCL FOB EXW

Hoe lang duurt het voordat het transport vanuit de VS aankomt?

De Verenigde Staten is een zeer groot land, daarom is de vervoerstijd afhankelijk van een aantal zaken. Bijvoorbeeld vanuit welke plaats in de VS de goederen vertrekken. Bij zeevracht die vanaf de oostkust wordt verzonden is de vervoerstijd ongeveer 3-4 weken. Terwijl u bij zeevracht die vanaf de westkust vertrekt een vervoerstijd van 4-6 kunt verwachten.

Als u kiest voor luchttransport dan kunt u bij de duurste optie uitgaan van een vervoerstijd van 2-3 dagen. Als u kiest voor een goedkopere vervoerder moet u rekening houden met een vervoerstijd van 10-12 dagen.

Verder is het luchttransport te verdelen in twee categorieën: ‘Standaard luchtvracht’ en ‘Koeriersdiensten.’ Bij standaard luchtvracht worden uw goederen in een passagiersvliegtuig getransporteerd. Bij koeriersdiensten worden uw goederen met een vrachtvliegtuig vervoert. De laatste optie wordt vaak gekozen bij verzendingen van meerdere kleine pakketjes. Bij deze dienst worden de goederen altijd van deur-tot-deur vervoerd. De koeriersdiensten die deze service bieden zijn bijvoorbeeld UPS, TNT en FedEx.

Koerier

Wilt u gebruik maken van een koeriersdienst? Dan is het belangrijk dat u weet dat de tarieven van koeriersdiensten erg kunnen verschillen. Zo zijn de standaardtarieven die voor iedereen beschikbaar zijn vrij hoog. Wilt u grote hoeveelheden goederen laten vervoeren? Dan kunt u met de koeriersdienst onderhandelen over de prijs voor het transport vanuit de VS. Dit is meestal veel goedkoper dan wanneer u de goederen voor de standaardtarieven laat vervoeren. Als u geen prijsafspraak met de koerier hebt gemaakt dan kunt u dit via de vervoerder regelen. U kunt ook op de website van Transporteca naar geschikte vervoerders zoeken. Deze vervoerders bieden dezelfde dienst en vaak krijgt u ook nog korting. Zo profiteert u van de dezelfde snelle service en hoeft u zelf geen prijsafspraken te maken.

Voordat u goederen vanuit de VS gaat importeren

Als uw bedrijf goederen uit de VS wil importeren dan moet u een EORI-nummer aanvragen. Het duurt gemiddeld 5 werkdagen voordat u uw EORI-nummer ontvangt. Bevindt de hoofdvestiging van uw bedrijf zich in Nederland? Dan kunt u het EORI-nummer hier aanvragen. Een EORI-nummer is verplicht voor alle bedrijven die goederen van buiten de EU willen importeren. Als u goederen naar een land buiten EU wilt exporteren heeft uw bedrijf ook een EORI-nummer nodig.

U kunt hier meer informatie vinden over het naar Nederland  importeren van goederen.

Houd er alstublieft rekening mee dat een aantal goederen slechts in beperkte mate mogen worden geïmporteerd. Als u deze goederen wilt importeren hebt u tevens een vergunning nodig. Dit geldt bijvoorbeeld voor militaire goederen, technologie, planten en dieren, chemicaliën en medicijnen.

importeren vanuit de vs

Douanebelasting en BTW bij transport vanuit de VS

Importeert u goederen uit de Verenigde Staten of uit een ander land dat geen lid is van de EU? Dan moet u zich houden aan de geldende douanevoorschriften. Dit betekent dat u alle goederen die u naar Nederland importeert moet aangeven bij de douane. Daarbij maakt de waarde van deze goederen geen verschil. Dit betekent ook dat u op deze goederen belasting moet betalen. Hoeveel belasting u moet betalen is afhankelijk van het feit tot welke categorie de goederen behoren.

Wij adviseren bij transport vanuit de VS dat u contact opneemt met de Belastingtelefoon Douane. Zij kunnen uitzoeken of er beperkingen gelden voor de goederen die u wilt importeren. Ook kunnen ze nagaan of er speciale douanevoorschriften gelden voor de specifieke goederen die u wilt vervoeren. Normaal gesproken zal dit geen problemen opleveren, maar het is altijd goed om dit te controleren. Zo kunt u vermijden dat u achteraf onverwachte kosten hebt.

Voor meer informatie over de tarieven bij het importeren en transport vanuit de VS kunt u hier klikken:

Houd er alstublieft rekening mee dat de douane uw goederen niet vrijgeeft voordat u de wettelijke belasting en BTW hebt voldaan. Dit geldt dus voor de belastingen en BTW die u moet betalen voor de geïmporteerde goederen.

Wordt de totaalprijs van de vracht niet apart vermeld? Dan zal de Nederlandse douane hoogstwaarschijnlijk de waarde van de goederen gaan schatten. Het bedrag van de geschatte waarde wordt dan bij de berekening van de douane opgeteld. Vervoert u de goederen volgens de CFR, CIF, of DAP voorwaarden? Dan is de leverancier in de VS verantwoordelijk voor de kosten van het vervoer. Houd er alstublieft rekening mee dat de vracht apart op de factuur moet worden vermeld. Anders is het mogelijk dat u twee keer belasting op de geïmporteerde goederen moet betalen.

BTW bij transport vanuit de VS

De BTW over de goederen betaalt u ook rechtstreeks bij de douane. Het bedrag dat u moet betalen wordt berekend op basis van de waarde van de goederen. Dat is het bedrag dat op de factuur staat vermeld + de transportkosten en de eventuele kosten voor de transportverzekering.

Voor een uitgebreide beschrijving over het berekenen van de BTW op geïmporteerde goederen kunt u hier klikken.

Er wordt geen BTW geheven op vracht die de EU binnen komt of naar landen buiten de EU wordt verzonden. Daarom hoeft u bij transport vanuit de VS geen BTW op de vracht te betalen.

importeren belasting en btw

De BTW in de Verenigde Staten

Het is belangrijk dat u zich ervan bewust bent dat de prijzen in de VS vaak exclusief BTW zijn. Het gaat in dit geval om de Amerikaanse verkoopbelasting die niet wordt geheven. Het bedrag voor de verkoopbelasting verschilt per Amerikaanse staat. Als u via Google zoekt kunt u zeer gemakkelijk de verkoopbelasting voor elke staat in Amerika vinden. Importeert u als bedrijf goederen vanuit de VS? Let er dan op dat uw leverancier u geen BTW in rekening brengt. Onze ervaring is dat als dit wel gebeurt het vrij lastig is om dat bedrag terug te krijgen.

Voorbeelden van prijzen bij transport vanuit de VS

Hieronder geven we een aantal voorbeelden van prijzen die van toepassing zijn bij transport vanuit de VS. De voorbeelden hebben betrekking op verschillende manieren van transport. Zo krijgt u een idee welke optie voor u het beste is. Houd er alstublieft rekening mee dat de prijzen die worden weergegeven slechts een indicatie zijn. Deze prijzen kunnen veranderen door bijvoorbeeld olieprijzen, wisselkoersen en de algemene concurrentiepositie op de markt.

Van Los Angeles, Californië naar Utrecht.
1 pallet: 1.8 m3/300 kg, 37 dagen per zeetransport, van deur-tot-deur (EXW)
EUR 746

Van New York, New York naar Rotterdam.
1 pallet: 1.8 m3/300 kg, 26 dagen per zeetransport, van haven-tot-deur (FOB)
EUR 302

Van Las Vegas, Nevada naar Den Haag.
2 pakketjes: 0.40 m3/50 kg, 8 dagen via een koerier, van deur-tot-deur (EXW).
EUR 241

Van Saint Louis, Missouri naar Amsterdam.
2 pallets: 1.9 m3/ 240 kg, 7 dagen per luchttransport, van haven-tot-deur (FOB).
EUR 614

Van Detroit, Michigan naar Eindhoven.
1 pallet:  1.4 m3/510 kg, 5 dagen per luchttransport, van deur-tot-deur (EXW).
EUR 1.157

kosten transport vanuit de vs

Aansprakelijkheid van de vrachtvervoerder

Ongeacht uit welk deel van de wereld u goederen importeert, de vrachtvervoerder is beperkt aansprakelijk. Deze beperking van aansprakelijkheid is in wereldwijde afspraken vastgelegd.

Zeevracht: ongeveer EUR 2 per kg per pakket.
Luchtvracht: ongeveer EUR 20 per kg.
Transport over de weg: ongeveer EUR 9,50 per kg.

Dit betekent dat als u in de vervelende omstandigheid bent dat uw goederen tijdens het vervoer beschadigd raken of zoek raken, de vervoerder slechts verplicht is om u de bovengenoemde bedragen te vergoeden.

Wat zijn de kosten om de goederen tijdens het transport vanuit de VS te verzekeren?

De kosten voor de verzekering worden gebaseerd op de totale waarde van uw goederen + de transportkosten. U hoeft alleen maar de waarde van uw goederen in te voeren als u uw bestelling op Transporteca plaatst. Ons systeem berekent vervolgens automatisch de prijs voor de verzekering. Is de totale waarde niet hoger dan EUR 13.500? Dan kost het u slechts EUR 25-100 om een transportverzekering toe te voegen. Is de totale waarde hoger dan EUR 13.500? Dan wordt de prijs voor de transportverzekering als volgt berekend: 0.70% x de waarde.