Dit is onze handleiding voor de leveringsvoorwaarden die het vaakst voor internationaal handelsverkeer worden gebruikt.
Incoterms (leveringsvoorwaarden)
Bij internationale handel kunnen verschillende talen een complicerende factor zijn. Om ervoor te zorgen dat deze taalbarrière geen probleem vormt is het belangrijk dat beide partijen de gebruikte termen begrijpen. Zo moeten beide partijen begrijpen wanneer het eigendomsrecht van de goederen van de verkoper naar de koper wordt overgedragen. Dit wordt bepaald door de leveringsvoorwaarden of handelsvoorwaarden die van tevoren tussen de koper en verkoper worden overeengekomen. In het meest ideale geval worden deze leveringsvoorwaarden in de commerciële overeenkomst of het contract vastgelegd. Deze documenten kunnen later als referentie worden gebruikt om te bepalen wie er verantwoordelijk is voor het regelen en betalen van welk deel van het verzendproces.
Deze internationale handelsvoorwaarden (Incoterms) worden sinds 1936 door de Internationale Kamer van Koophandel gepubliceerd. Deze Incoterms vormen de internationale standaard en worden wereldwijd gebruikt bij contracten voor de verkoop van goederen. De nieuwste versie is van kracht sinds januari 2011 (versie van 2010). Als u op internet zoekt, zult u veel pagina’s met informatie over Incoterms kunnen vinden. Er wordt bijvoorbeeld uitgelegd wanneer de verantwoordelijkheid voor de kosten en risico’s met betrekking tot de goederen van de verkoper naar koper worden overgedragen. De momenten waarop dit gebeurt is afhankelijk van de afgesproken leveringsvoorwaarden. Hieronder zullen we een aantal van de meest voorkomende Incoterms kort bespreken.
Ex-Works − EXW (af fabriek)
Ex-works (EXW) is een van de meest eenvoudige leveringsvoorwaarden die de verkoper en koper kunnen overeenkomen. Bij deze voorwaarden moet de verkoper ervoor zorgen dat de goederen in zijn of haar fabriek of magazijn beschikbaar zijn. Vervolgens kunnen deze goederen door de koper bij de desbetreffende locatie worden afgehaald. Daarom zijn alle kosten en risico’s tijdens het internationale transport voor rekening van de koper. Dit geldt ook voor de douane-inklaring in het land van herkomst en de verzekering van de goederen.
FCA − Free Carrier (vrachtvrij tot vervoerder)
De voorwaarden Free Carrier (FCA) houden in dat de verkoper de vracht moet overdragen aan de vrachtvervoerder die de koper heeft gekozen. Dit betekent dit dat de verkoper verantwoordelijk is voor het transport van de goederen naar de locatie van de vrachtvervoerder in het land van herkomst. De verkoper is tevens verantwoordelijk voor de kosten voor het inklaren van de goederen in het land van herkomst. Vanaf dat moment wordt de verantwoordelijkheid overgedragen naar de importeur en is deze verantwoordelijk voor alle verdere kosten.
FOB − Free On Board (vrij aan boord)
Free On Board (FOB) is een andere Incoterm die vaak wordt overeengekomen. Hierbij wordt de verantwoordelijkheid van verkoper op koper overgedragen als de goederen aan boord van het schip zijn. In dit geval gaat het om het schip in de desbetreffende haven van vertrek. Als dit is gebeurt heeft de verkoper volgens de leveringsvoorwaarden aan zijn/haar verantwoordelijkheid voldaan. De koper is vanaf dat moment verantwoordelijk voor alle kosten en risico’s voor verlies of beschadiging van de goederen.
CNF − Cost and Freight (Kostprijs en vracht)
Volgens de voorwaarden Cost and Freight (CNF/C&F/CFR) is de verkoper er verantwoordelijk voor om de goederen naar de haven van bestemming te vervoeren. De koper is verantwoordelijk voor alle kosten op het moment dat de goederen in het land van bestemming zijn aangekomen. Daarbij gaat het om het vervoer naar het uiteindelijke bezorgadres, douane-inklaring en de verzekering van de goederen.
CIF − Cost, Insurance and Freight (kostprijs, verzekering en vracht)
Cost, Insurance and Freight (CIF) is vergelijkbaar met de leveringsvoorwaarden CNF. Het verschil is dat de verkoper in dit geval verantwoordelijk voor de verzekering van de goederen is.
DPU − Delivered at Place Unloaded (franco terminal)
Delivered at Place Unloaded (DPU) betekent dat de verkoper betaalt voor alle transportkosten tot en met de terminal in het land van bestemming. Dit houdt in dat de verkoper voor de zeevrachtkosten en de kosten in de haven van bestemming betaalt. Maar de koper is verantwoordelijk voor de kosten die zijn gerelateerd aan het inklaren van de goederen.
DAP − Delivered At Place (franco ter plaatse)
De leveringsvoorwaarden Delivered at Place stonden eerder bekend als Deliverd Duty Unpaid (DDU). De verkoper is er verantwoordelijk voor dat de goederen op een afgesproken locatie aan de koper worden overgedragen. De koper is alleen verantwoordelijk voor het regelen en betalen voor de douane-inklaring en eventuele invoerrechten.