Goederenvervoer

In het algemeen wordt vervoer onderverdeeld naar het type van fysiek transport dat gebruikt wordt om de vracht te vervoeren, zoals over land, over zee of in de lucht. Er zijn ook heel wat subcategorieën, zoals weg of rails bij landtransport, en een volle container of een enkele pallet bij zeetransport. Hier bekijken we de meest voorkomende types van goederenvervoer.

Landtransport

Vracht over land vindt plaats over de weg of per spoor. Vrachtwagens zijn over het algemeen het snelst, maar ook het duurst, vooral bij lange afstanden. Treintransport is de eerste keuze als de afstand meer bedraagt dan 1.000 kilometer. Een vrachtwagen kan van Noord-Italië naar Nederland rijden in twee dagen, terwijl het met de trein typisch 4 dagen duurt, omdat de wagons enkele keren aan- en afgekoppeld dienen te worden tijdens de reis.

Wanneer er vervoerd wordt via de weg of rails, wordt er een distinctie gemaakt tussen losse cargo en ‘volle ladingen’. Losse cargo betekent dat u één of meerdere pallets op een vrachtwagen of in een wagon heeft. In principe deelt u de verzendkosten met andere bedrijven die ook laadplaats hebben aangekocht. De meeste verzenders hebben vaste prijzen voor losse cargo. Bijvoorbeeld een pallet dat 500kg weegt en van Milaan naar Kopenhagen vervoerd wordt, zal van deur tot deur zo’n € 334 kosten.

De term ‘volle lading’ betekent dat u, als koper, een volledige vrachtwagen of wagon boekt. Een standaard trek-trailer op een vrachtwagen heeft een capaciteit van 33 pallets en een totaal van 91 kubieke meter. Het concept van een laadmeter wordt ook vaak gebruikt om de ruimte in een vrachtwagen te meten. Een normale trailer heeft zo’n 13.6 meter laadmeter.

Een treinwagon is iets groter. Deze kan tot 120 kubieke meter herbergen.

Zeetransport

Algemeen gezien wordt zeevracht verdeeld in bulk of container. Bulk betekent dat de goederen rechtstreeks op het schip geladen worden zonder container. Dit wordt gebruikt om rauwe materialen zoals ijzer, graan, olie en steenkool te transporteren. Dit zou bijvoorbeeld 100.000 ton steenkool zijn dat rechtstreeks op een schip in Zuid-Afrika wordt geladen, waarna het naar een energiecentrale in Nederland wordt gebracht.

In professioneel jargon wordt bulk ook wel tramp shipping genoemd. Deze benaming heeft niets te maken met het type schip of cargo, maar duidt op het feit dat bulk niet verhandeld wordt volgens een vast schema. Ze worden beschouwd als de ‘taxi’s’ van de zee, omdat ze geboekt worden voor één of meerdere trips naar een specifieke klant met een specifieke vracht.

Vrachtvervoerders

Containertransport

De afgewerkte goederen die in Azië vervaardigd en in het Westen geconsumeerd worden, worden getransporteerd op containerschepen. Het voordeel van containertransport is dat de vracht kan worden verplaatst van schip naar schip, of van schip naar vrachtwagen. Dit betekent dat u kleinere hoeveelheden goederen, zoals een 20ft. container met 10 ton afgewerkte producten, efficiënter kan vervoeren dan met een bulkschip.

Lijnvaart

Soms zal u ook het begrip lijnvaart horen. Dit is omdat containerschepen – in tegenstelling tot bulkschepen – vaak op vaste schema’s zeilen. Ze worden beschouwd als de ‘bussen’ van de zee, omdat ze stoppen aan bepaalde havens op een vaste dag van de week. U kan voorbeelden van dit type schema vinden op Maersk Line.

Losse cargo en volle ladingen

Er moet een distinctie gemaakt worden tussen losse cargo en ‘volle ladingen’ wanneer men het heeft over containervracht. Losse cargo wordt vaak LCL genoemd (Less than Container Load), en een ‘volle lading’ is dan weer FCL (Full Container Load). Over het algemeen wordt gezegt dat u losse cargo moet gebruiken als uw verzending tussen de 1,5 en 15 kubieke meter bedraagt van één locatie naar een andere overzeese locatie. Als het meer dan 15 kubieke meter bedraagt, is het goedkoper om een volle container aan te schaffen. Als het minder is dan 1,5 kubieke meter, bent u beter af met luchttransport.

Luchtvracht

Luchttransport wordt onderverdeeld in twee types: standaard luchtvracht en koerier.

Verzendkosten voor luchtvracht

Standaard luchttransport

Standaard luchtvracht is de vracht die u in de cargoruimte van passagiersvluchten op lange-afstandsvluchten ingeladen wordt. Kleinere verzendingen worden in een ULD container geladen (Unit Load Device); dit is een standaard aluminium container die in het geraamte van het vliegtuig past. Grotere items worden vastgemaakt aan een ULD pallet. Deze containers en pallets maken het makkelijker om de lading uit het vliegtuig te krijgen en erop te zetten met machines die hiervoor gemaakt zijn.

Standaard luchtvracht wordt normaal uitsluitend vervoerd op een ‘wide body aircraft’. Dit type luchtvervoer wordt enkel gebruikt voor lange afstanden. Een makkelijke manier om dit type te herkennen is dat ze twee gangen hebben in het passagiersgedeelte. Een 160-persoons Boeing 737 of Airbus 319 die van Nederland naar Londen, Parijs of een andere Europese bestemmingen vliegt, heeft geen vracht aan boord. Verzenden binnen Europa wordt uitsluitend gedaan met vrachtwagen. Dit geldt ook voor vracht die via vluchten van Azië binnenkomen. Deze ladingen worden hoogstwaarschijnlijk uitgeladen in Frankfurt of Stockholm en vervolgens met de vrachtwagen naar Nederland gereden.

Koeriersdienst

Een koeriersbedrijf kan in principe van alles zijn; van een lokaal bedrijf met fietskoeriers tot een gigantische globale onderneming met haar eigen luchtvervoer, vrachtwagens, distributiecentra en enkele honderdduizenden werknemers. In deze laatste categorie van internationale koeriersdiensten kent u sowieso enkele spelers, namelijk DHL, FedEx, UPS en TNT.

In tegenstelling tot luchtvaartmaatschappijen, die vooral passagiers vervoeren en goederen zien als een bijproduct, werken koeriersbedrijven uitsluitend met vracht. Hun gehele infrastructuur is geoptimaliseerd en geautomatiseerd voor het efficiënt omgaan met vrachtvervoer. Ze zijn in staat brieven en kleine pakjes te vervoeren in alle continenten in minder dan 48 uur. Ze zijn het meest bekend door hun pakjesdienst, maar deze internationale koeriersbedrijven kunnen ook grote verzendingen met pallets aan.

Goederenvervoer netherland

Welk type vrachtvervoer?

Het type goederenvervoer dat het beste bij u past hangt af van de volgende drie vragen:

  1. Vanaf waar en waar gaan uw goederen naartoe?
  2. Hoe snel moeten uw goederen hier zijn?
  3. Hoe groot is de verzending en hoeveel weegt het?

Afhankelijk van het antwoord op deze drie vragen, kunt u uitmaken welk type goederentransport het beste past bij uw verzending.

Transport binnen Europa

Binnen Europa, bijvoorbeeld van Italië naar Nederland, is landtransport het beste:

Is uw zending kleiner dan 1 kubieke meter en weegt ze minder dan 400kg, dan zal een koerier goedkoper zijn. Ze leveren door heel Europa binnen 2-3 dagen.

Is uw zending groter dan 1 kubieke meter of weegt ze meer dan 400kg, dan is een traditionele verzender vaak het goedkoopst. Ze leveren door heel Europa binnen 4-6 dagen.

Intercontinentaal transport

Intercontinentale verzendingen, bijvoorbeeld van China naar Nederland of van de VS naar Nederland, kunnen via zeetransport of luchtvracht:

Als het snelt dient te gaan, kunt u enkel kiezen voor luchttransport. Een expresverzending met een koerier komt aan binnen 2-4 dagen, een langzamere optie (en goedkoper) is via standaard luchtvracht, dit duurt 8-12 dagen.

Als uw zending kleiner is dan 0,5 kubieke meter en minder weegt dan 100kg, is de verzending goedkoper met luchttransport dan via zee. U wordt op zeevracht minimaal voor 1 kubieke meter aangerekend, zelfs als uw zending kleiner is. Transporttijd duurt zo’n 8-12 dagen.

Als uw zending groter is dan 0,5 kubieke meter of meer weegt dan 100kg en u heeft wat tijd, dan is zeevracht het goedkoopst. Verzending duurt 38-43 dagen van China naar Nederland, maar kan variëren afhankelijk van de bestemming van het transport.

U kunt de verschillende types van vracht, verzending, verzendingskosten en transitietijden terugvinden op Transporteca.

Boek uw vrachttransport met Transporteca

U kunt zoeken naar verzendkosten en transportdiensten van en naar alle delen van de wereld hier op ons portaal. We tonen u zowel lucht- als zeevrachtopties en u kunt uw verzending zelfs online boeken. Als we de tarieven of diensten die u zoekt niet online hebben staan, kunt u zonder aankoopverplichting offertes aanvragen in ons netwerk van vrachtvervoerders en koerierbedrijven. Zij bezorgen uw offerte binnen 24 uur – met een prijsgarantie!