Wanneer u kiest voor Transporteca’s “Direct Van” – service (Engels voor “bestelwagen”) koopt u ruimte op een bestelwagen met chauffeur om uw goederen binnen de EU te vervoeren. U profiteert van de voordelen van co-loading met andere klanten, een gunstige prijs, goede communicatie en toegang tot onze klantendienst die altijd precies weet waar uw goederen zich bevinden.
Wij garanderen dat uw goederen vanaf de ophaling tot aan de levering in dezelfde bestelwagen blijven, zonder opnieuw te laden tijdens het transport, wat het risico op schade aanzienlijk beperkt.
Wanneer u goederen binnen de EU moet vervoeren, heeft u verschillende transportoplossingen waaruit u kunt kiezen en moet u de voor- en nadelen van al deze oplossingen kennen. Deze post richt zich op de transportoplossing “Direct Van”, ontwikkeld door Transporteca, en deze vergelijken met alternatieve vervoerswijzen.
Een bestelwagen met chauffeur
De transportoplossing “Direct Van” bestaat uit een netwerk van voertuigen, die op vaste routes door de hele EU rijden, 100% gecontroleerd door Transporteca. Alle communicatie en planning van routes en tijdschema’s wordt verzorgd door Transporteca’s customer support team, zodat de chauffeurs zich kunnen concentreren op wat het belangrijkst is in hun rol: goederen vervoeren en een goede klantenservice bieden.
Er zijn voor- en nadelen van alle transportoplossingen, die belangrijk zijn om te kennen voordat u beslist hoe u uw lading wenst te vervoeren.
Zaken om rekening mee te houden bij onze “Direct Van”-service
De voordelen van “Direct Van” omvatten:
- Geen overslag, waardoor het risico op schade en verlies tot een minimum wordt beperkt
- Beperkte eisen voor het klaarmaken en verpakken van uw goederen, wat zowel de tijd als de kosten van het klaarmaken van uw zending vermindert
- Gunstige prijzen, die 50-80% lager liggen dan de prijzen die traditionele verhuisbedrijven bieden
- Beschikbaar voor iedereen – zowel particulieren als bedrijven
- Bijna geen beperkingen op soorten vracht, zolang het maar past en in de bestelwagen geladen kan worden
- Goede communicatie voor, tijdens en na het transport
- GPS-tracering op de bestelwagen en lading
- Afhalen en afleveren binnen twee uur, dat is vooraf afgesproken
Geen overladingen zorgen voor een minimaal risico op verlies en schade
De overgrote meerderheid van de schade ontstaat tijdens de overslag. Als een zending eenmaal goed in een bestelwagen, vrachtwagen of container is geladen, is er in principe geen risico op schade tijdens het transport zelf. Een van de grootste voordelen van de “Direct Van” service is dat uw zending wordt opgehaald en afgeleverd met dezelfde bestelwagen. Met andere woorden, wanneer uw zending in het voertuig wordt geladen, wordt deze niet opnieuw geladen in een ander voertuig of overgeladen via een overslag-hub. Dit minimaliseert het risico op schade en verlies aanzienlijk.
Beperkte verpakkingsvereisten verminderen de voorbereidingstijd en -kosten
Een ander voordeel van de “Directe Bestelwagen” dienst is dat u deel uitmaakt van het laden en lossen van de bestelwagen, zodat u kunt zien hoe uw goederen worden behandeld. Alles wordt met de hand beheerd door ervaren chauffeurs, zodat er geen machineafhandeling met bijvoorbeeld vorkheftrucks of transportbanden nodig is. Hierdoor zijn de eisen voor het verpakken en verpakken minimaal in vergelijking met andere transportmiddelen, waardoor u tijd en geld bespaart bij de voorbereiding van uw zending.
Kostenbesparingen tussen 50-80% in vergelijking met traditionele verhuisbedrijven
De prijzen voor de “Direct Bestelwagen” dienst worden berekend op basis van het volume en gewicht van de goederen die u nodig heeft en de afstand. Een van de belangrijkste verschillen met een traditioneel verhuisbedrijf is dat verhuisbedrijven vaak meerdere personen ter beschikking stellen voor het inpakken en verpakken, het vervoer en de registratie van uw persoonlijke bezittingen.
“Directe bestelwagen” is een eenvoudige dienst, wat betekent dat u zelf verantwoordelijk bent voor de voorbereiding van uw zending, en tenzij anders is overeengekomen, moet u ervoor zorgen dat uw goederen klaar staan voor afhaling aan de deur wanneer onze bestelwagen aankomt. Evenzo moet u, tenzij anders is overeengekomen, uw goederen bij aflevering op de stoep kunnen ontvangen. Dit verlaagt natuurlijk de kosten, waardoor u kunt verwachten dat de “Direct Bestelwagen” service u 50-80% minder kost dan bij een traditioneel verhuisbedrijf.
Beschikbaar voor iedereen – zowel voor particulieren als bedrijven
De meeste transportmogelijkheden worden helaas alleen voor commerciële goederen aangeboden. De reden hiervoor is dat deze diensten zijn ontworpen voor afhalingen en leveringen in magazijnen met laaddokken. Ze vereisen een flexibele ophaling en levering binnen kantooruren, en door de ruwe behandeling van de goederen hebben ze een professionele verpakking nodig om schade te voorkomen.
Dat is niet het geval bij de “Direct Van” service van Transporteca. Deze transportoplossing is beschikbaar voor zowel particuliere klanten als bedrijven. Iedereen met een internationale transportbehoefte binnen de grenzen van de EU.
Geen beperkingen op vrachttypes
Vaak zijn er beperkingen op welke soorten goederenvervoerders en koeriersdiensten kunnen worden geaccepteerd. Met de “Direct Van” dienst kunt u alles vervoeren wat in de bestelwagen past en niet vervalt (producten met vervaldatum), of in gevaar is voor de chauffeur of bestelwagen. Er kunnen eisen worden gesteld aan de verpakking en voorbereiding van uw zending, maar als vuistregel geldt dat er geen beperkingen gelden voor soorten goederen.
Goede communicatie, tracking en afhaling binnen twee uur tijdsslots
Omdat Transporteca’s customer service team verantwoordelijk is voor alle communicatie met klanten en chauffeurs, kunnen wij zorgen voor een goede en tijdige communicatie zowel voor, tijdens als na het transport.
Gedetailleerde routeplanning en GPS-tracering van alle bestelwagens betekent dat we op voorhand een tijdspanne van twee uur kunnen bieden voor het ophalen en afleveren op de respectievelijke afhaal- en afleverdata, en we kunnen een half uur voor aankomst van de chauffeur op uw adres een sms-bericht sturen. U hoeft dus niet een hele dag op de chauffeur te wachten.
“Direct Van” beperkingen
Natuurlijk zijn er ook zendingen die niet ideaal zijn voor de “Direct Van” transportoplossing. Naast zendingen die een inklaring vereisen (d.w.z. binnen/buiten de EU), dient u zich bewust te zijn van de volgende beperkingen:
- De transittijden zijn langer dan bij andere vervoerswijzen en de “Direct Van” dienst biedt geen dagelijkse vertrekken aan
- Enige flexibiliteit van uw kant is vereist met betrekking tot het afhalen en afleveren, omdat dit moet gebeuren wanneer de bestelwagen zich in het betreffende gebied bevindt
- Het is een curb-to-curb service, d.w.z. afhalen en bezorgen gebeurt langs straat, tenzij vooraf anders is overeengekomen
- Als u ervoor kiest om geen transportverzekering af te sluiten, draagt u het volledige risico van eventuele incidenten als gevolg van onvoorziene omstandigheden of overmacht
- “Direct Van” kan geen goederen op pallets laden
Goederen die snel geleverd moeten worden
Een standaard reis van Zuid- naar Noord-Europa en terug duurt ongeveer 18 dagen. Soms zijn er wekelijkse afvaarten, soms maandelijks. Daarbij is de “Direct Van” dienst niet relevant voor zendingen die een snelle levering vereisen. Dergelijke zendingen profiteren van een alternatieve wijze van transport, die we later in dit artikel zullen introduceren.
Afhaling en levering aan de stoep
Voor deze service is afhaling en levering op de stoep, tenzij vooraf anders is overeengekomen. U kunt er dus van uitgaan dat u helpt bij het laden en lossen van uw lading. Als u niet beschikbaar bent om te helpen of te regelen dat de zending op de stoep klaarstaat, heeft u wellicht de diensten van een traditioneel verhuisbedrijf nodig.
De chauffeur helpt u graag bij het vervoeren van een paar grotere voorwerpen, zoals banken die meer mensen nodig hebben om mee te nemen. Voor extra assistentie moet dit vooraf geboekt worden tegen een vast uurtarief.
Het risico van het niet afsluiten van een transportverzekering
Transporteca biedt u de mogelijkheid om een transportverzekering af te sluiten wanneer u uw transport online boekt. Indien u, tegen ons advies in, geen transportverzekering afsluit, neemt u het volledige risico van het transport op zich. Wettelijk gezien is de aansprakelijkheid van Transporteca voor persoonlijke bezittingen beperkt tot schade en verlies als gevolg van nalatigheid, en voor commerciële goederen gelden beperkingen volgens het CMR-verdrag.
Uw volledige risico kan echter worden vermeden door het afsluiten van een transportverzekering wanneer u uw transport bestelt. Lees er meer over in de sectie over verzekeringen verderop in deze post.
Gepalletiseerde goederen
De chauffeurs kunnen geen pallets in de bestelwagens laden. Alle bestelwagens worden met de hand verpakt en de chauffeurs brengen geen pallettrucks mee, daarom hebben wij besloten om geen palletgoederen te accepteren. Indien u over een pallet met goederen beschikt, dient u er rekening mee te houden dat alleen de dozen in de bestelwagen worden geladen en dat de pallet op het afhaaladres wordt achtergelaten.
Transittijden en geplande routes
Transporteca plant de routes in overeenstemming met de vervoersbehoeften. Een voorbeeld van een standaardroute begint in Malaga en gaat verder naar Lissabon, alvorens via Portugal, Spanje en Frankrijk naar Londen te gaan, en vervolgens via België, Nederland en Noord-Duitsland, door te rijden naar Denemarken en Zweden, waar de bestelwagen in Stockholm terugkeert.
Daarna gaat de reis verder via het zuiden door Oost-Duitsland en Oostenrijk, verder naar Noord-Italië, waar de bus door Verona rijdt en daarna door Zuid-Frankrijk naar het zuidwesten rijdt en door naar Barcelona, alvorens uiteindelijk terug te keren naar de zuidkust van Spanje.
Een reis als deze, met inbegrip van tijd om zendingen te laden en op te laden, extra tijd om onvoorziene incidenten op te vangen, en waarbij de chauffeur voldoet aan de regels voor rij- en rusttijden, is gepland voor 18 dagen. Het aantal bestelwagens dat tegelijkertijd rijdt, wordt bepaald door het aantal transportreserveringen dat wij ontvangen. We streven er echter naar om minstens één vertrek per week aan te bieden.
Wanneer u uw offerte voor uw “Direct Van” transport ontvangt, krijgt u informatie over het eerstvolgende beschikbare vertrek en een verwachte transittijd. Wij doen ons best om uw goederen op de eerste beschikbare bestelwagen of uiterlijk binnen vier weken af te halen. U kunt natuurlijk ook ruimte boeken op onze bestelwagens die zijn gepland voor routes verderop.
De transittijd begint bij het ophalen, en om u een idee te geven van wat u kunt verwachten zijn hier een paar voorbeelden van transittijden met onze “Direct Van” service:
Van Kopenhagen naar Malaga – 11 dagen
Van Lissabon naar Londen – 6 dagen
Van Stockholm naar Verona – 10 dagen
Van Berlijn naar Barcelona – 9 dagen
Afhaling en levertijden zijn altijd op voorhand gepland. Op deze manier bent u verzekerd van een tijdspanne van twee uur, waarin de chauffeur op uw adres aankomt.
Prijs voorbeelden
De transportprijs is afhankelijk van het volume van uw goederen, het gewicht, de afstand die uw goederen moeten afleggen en hoe ver de afhaal- en afleveradressen afwijken van de ‘standaard’ route. Wanneer u een offerte aanvraagt op de site van Transporteca ziet u de prijs direct op het scherm of ontvangt u binnen één werkdag een offerte per e-mail.
Hieronder vindt u een aantal prijsvoorbeelden van verschillende soorten goederen op verschillende routes:
20 verhuisdozen en 1 fiets van Rotterdam naar Marbella, Spanje (2.289 km) – 3,2 m3, 380 kg – EUR 1.051 incl. BTW
3 schilderijen en een standbeeld van Braga, Portugal naar Londen, Engeland (2.004 km) – 1,2 m3, 86 kg – EUR 409 incl. BTW
16 dozen met ordners van Haag naar Berlijn, Duitsland (699 km) – 1,8 m3 , 260 kg – EUR 464 incl. BTW
1 contrabas, 3 gitaren, versterker en luidsprekers uit Amsterdam naar Marseille, Frankrijk (1.235 km) – 4,8 m3, 170 kg – EUR 917 incl. BTW
Deze prijzen zijn gebaseerd op een curb-to-curb service. Het is mogelijk om de chauffeur te boeken om u te helpen met uw goederen in/uit te laden en omhoog/omlaag te dragen tegen een uurtarief. Dit moet echter van te voren gereserveerd worden, zodat er rekening mee kan worden gehouden bij het plannen van de route.
Verzekering
Wij raden onze klanten ten zeerste aan om een verzekering af te sluiten wanneer ze een transport boeken. Wij doen dit omdat Transporteca niet verantwoordelijk kan worden gehouden voor schade en verlies, tenzij dit te wijten is aan nalatigheid, wanneer wij goederen en andere persoonlijke bezittingen vervoeren. Voor andere soorten vracht is het CMR-verdrag van toepassing, wat de aansprakelijkheid van de vervoerders beperkt.
De reden dat wij niet aansprakelijk kunnen worden gesteld voor schade aan persoonlijke bezittingen is dat wij het verpakken van de goederen niet op ons nemen. Voor andere soorten goederen treedt het internationaal erkende CMR-verdrag in werking, dat van toepassing is op alle wegtransporten, ontwikkeld om de transportprijzen zo laag mogelijk te houden.
Bij het boeken van transport via Transporteca heeft u de mogelijkheid om een verzekering af te sluiten. Wanneer u hiervoor kiest, moet u de totale waarde van uw goederen opgeven, die naast de prijs voor transport, de prijs is waarvoor u verzekerd bent. Houd er rekening mee dat u voor schade aan gebruikte en onverpakte goederen een eigen risico heeft van EUR 272 per schade aan commerciële goederen en EUR 405 per schade aan persoonlijke bezittingen.
De waarde van de goederen moet de vervangingswaarde vóór het transport zijn. In geval van schade zal de verzekeringsmaatschappij ofwel de vervangingswaarde betalen, een nieuw effect leveren dat identiek is aan het verloren of beschadigde effect, ofwel de juiste reparatiewerkzaamheden aan het artikel laten uitvoeren. U kan geen sentimentele waarde of andere speciale waarde (bijvoorbeeld als het effect een verzamelobject is) in de totale waarde opnemen.
Prijsvoorbeelden voor transportverzekering
Persoonlijke goederen (waarde EUR 4.028), vervoer (waarde EUR 920) – EUR 107
Reserveonderdelen voor een auto (waarde EUR 8.659), vervoer (waarde EUR 333) – EUR 94
Wanneer u een transportverzekering heeft afgesloten en in het onwaarschijnlijke geval dat uw goederen tijdens het transport beschadigd of verloren zijn gegaan, zal onze verzekeringsmaatschappij, First Marine, uw claim in behandeling nemen. Wij hebben alleen maar positieve ervaringen met een snelle en eerlijke afhandeling van verzekeringsclaims en snelle uitbetalingen.
Communicatie
Alle bestelwagens van Transporteca zijn uitgerust met GPS-tracking in real time, zodat onze klantenservice altijd weet waar onze bestelwagens zich bevinden en kan anticiperen op eventuele afwijkingen van het geplande tijdschema. U kunt de volgende communicatie van Transporteca verwachten wanneer u een transport boekt met onze “Directe Bestelwagen” service:
- Met uw offerte ontvangt u één of meer mogelijke data voor afhaling en levering en kunt u vervolgens de planning kiezen die het beste bij uw behoeften past.
- Als de verwachte afhaaldatum verandert als gevolg van aanpassingen in de route of het tijdschema, ontvangt u direct een bericht met de wijzigingen.
- Aangezien de verwachte afhaaldatum dichterbij komt, en niet later dan een week voor vertrek is, ontvangt u een bijgewerkte planning, die wij u vriendelijk vragen te bevestigen.
- Twee dagen voor de afhaling ontvangt u een e-mail met een tijdstip van twee uur voor de afhaling.
- Op de dag van afhaling ontvangt u een half uur voor aankomst op uw adres een sms-bericht van de chauffeur.
- Ook voor de levering ontvangt u een e-mail als er wijzigingen zijn in de verwachte leverdatum, die u eerder hebt ontvangen.
- Twee dagen voor de levering ontvangt u een e-mail met een levertijd van twee uur.
- Op de dag van levering stuurt de chauffeur u een half uur voor aankomst op uw adres een sms-bericht.
- Na de levering ontvangt u een e-mail waarin we u vriendelijk vragen om te bevestigen dat u uw zending hebt ontvangen en u ook uw opmerkingen te laten weten.
Als u van plan bent om rond de afhaal- of leveringsdatum te reizen, raden wij u aan om te wachten met het kopen van tickets tot een paar dagen voor het afhalen/leveren. Dit vermindert het risico dat de tickets verloren gaan als het transport vertraging oploopt. Transporteca kan niet aansprakelijk worden gesteld voor verlies van vliegtickets als gevolg van vertragingen in het transport.
U kunt altijd reageren op de e-mails die u ontvangt van Transporteca, die rechtstreeks naar onze klantenservice gaan. Daarnaast kunt u ons altijd binnen de openingstijden bereiken via chat of telefoon als u vragen heeft.
In de zeldzame gevallen waarin zich schade of verlies voordoet, ontvangt u een sjabloon met de informatie die de verzekeringsmaatschappij nodig heeft om uw claim af te handelen. Deze informatie dient u rechtstreeks per e-mail aan de verzekeringsmaatschappij door te sturen.
Verpakking
Het is uw verantwoordelijkheid dat uw goederen op de juiste wijze zijn verpakt om ervoor te zorgen dat ze geen schade ondervinden van de bewegingen waaraan ze tijdens het transport worden blootgesteld.
Aangezien de verantwoordelijkheid bij u ligt, hebben we geen formele vereisten voor de verpakking, maar we vragen alle klanten vriendelijk de onderstaande aanbevelingen op te volgen om het risico aan schade te minimaliseren:
- Geen losse voorwerpen in de bestelwagen – alles moet worden verpakt in dozen, zakken, vaten of iets dergelijks.
- Gebruik professionele verhuisdozen (7 mm dik), die in elke ijzerhandel te vinden zijn. De verhuisdozen moeten op de juiste wijze worden gemonteerd, raadpleeg de montagehandleiding direct op de doos.
- Alles wat in een verhuisdoos past, moet in één keer worden verpakt. Echter, niet meer dan 20 kg per verhuisdoos.
- Probeer uw dozen tot aan de rand te vullen, zodat het risico dat de dozen tijdens het transport instorten wordt beperkt. Heeft u bijvoorbeeld ordners of boeken in een doos, vul dan bij met kussens, handdoeken of iets dergelijks.
- Verpak geen voorwerpen die ontvlambaar, explosief, giftig, bijtend of vergelijkbaar zijn.
- Batterijen voor elektrische fietsen, elektrische scooters en dergelijke moeten voor het transport worden verwijderd.
- Als u voorwerpen hebt die onaangename geuren kunnen veroorzaken, moeten deze in zware plastic zakken worden verpakt voordat u ze in dozen verpakt.
- Meubilair moet uit elkaar gehaald worden als het nodig is om ze te verplaatsen. Poten op banken, bedden, tafels en dergelijke moeten indien mogelijk ook worden verwijderd.
- Meubilair en andere voorwerpen die niet in dozen zitten, moeten met plastic of doek worden afgedekt. In het bijzonder voor lichte meubelen is het belangrijk dat het meubilair niet wordt ‘blootgesteld’ om het risico van vlekken te verminderen.
- Bij het vervoer van wasmachines moeten de doorvoerbouten vóór het vervoer worden aangebracht.
Bovendien is het niet mogelijk om goederen op pallets in de bestelwagen te laden, omdat de voertuigen met de hand worden verpakt. Gepalletiseerde goederen worden dus zonder pallets geladen en de pallets worden op het afhaaladres achtergelaten, tenzij vooraf anders is overeengekomen.
De laadruimte van het voertuig is 190 cm hoog, 370 cm lang en 185 cm breed. Uw lading mag deze afmetingen dus niet overschrijden.
De bestelwagens die onze “Direct Van” diensten exploiteren hebben een maximale capaciteit van 14 kubieke meter en 1.400 kg. Omdat Transporteca nooit met overgewicht rijdt en omdat wij de bestelwagens en routes zorgvuldig plannen om de goederen van alle klanten te plaatsen, is het belangrijk dat de afmetingen en het gewicht dat u voor uw goederen aangeeft bij het maken van uw boeking correct zijn. Mochten er afwijkingen zijn, dan proberen wij deze op te vangen, maar wij kunnen niet garanderen dat dit mogelijk is, omdat dit afhankelijk is van de specifieke route. Om ongelukkige verrassingen te voorkomen, moet u daarom uw goederen meten en wegen. Indien dit niet mogelijk is, raden wij u aan om grotere volumes en gewichten aan te geven in plaats van lagere.
Cargo types
“Direct Van” is de ideale transportoplossing voor de meeste soorten lading. Om van deze service te kunnen profiteren, moet u flexibel zijn met de transittijd en ervoor zorgen dat de afmetingen van uw producten niet groter zijn dan de beperkingen van de bestelwagens (zoals hierboven aangegeven).
Voorbeelden van ladingtypes die relevant zijn voor onze “Direct Van” service binnen de EU:
- Kleinere ladingen persoonlijke bezittingen/verplaatsingen
- Weefgetouwen
- Kunst en antiek
- Meubilair gekocht op veilingen
- Antiek meubilair
- Auto-onderdelen en banden
- Muziekinstrumenten
- Goederen voor beurzen en tentoonstellingen
- Motoren en scooters
- Elektronica zoals televisies, stereo’s en computers
- Items gekocht op Lauritz.com, catawiki.com, eBay en soortgelijke veilingsites
- Online gekochte artikelen
- Fietsen en fitnessapparatuur
- Trofeeën, trouwjurken en grafstenen
En waarschijnlijk nog veel meer items, die we niet aan de lijst hebben toegevoegd. Zolang het in het busje past en met de hand verpakt kan worden, kunnen we het verplaatsen.
Boek transport met Transporteca: Dit is hoe het werkt
Zodra u weet wat u moet vervoeren, kiest u de categorie hieronder en vult u uw transportbehoeften in. Zodra u uw offerte heeft ontvangen, kunt u uw bestelling online afronden en een transportverzekering afsluiten. U ontvangt direct uw boekingsbevestiging en factuur.
- Transport van meubilair
- Transport van meubilair voor bedrijven
- Vervoer van persoonlijke bezittingen
- Kunsttransport
Op de dag van afhaling, wanneer de chauffeur op uw adres aankomt, moet u ervoor zorgen dat uw goederen klaarstaan aan de stoep (tenzij anders is overeengekomen). U of uw vertegenwoordiger moet de chauffeur ontmoeten om de goederen te controleren en ervoor te zorgen dat het overeenkomt met de boekingsbevestiging, die de chauffeur zal meenemen.
Als er wijzigingen zijn in de paklijst met betrekking tot de geboekte goederen, moet dit met Transporteca worden besproken en afgehandeld, omdat de chauffeur uw zending pas laadt als hij een bevestiging van onze klantenservice heeft. Kleine wijzigingen zijn meestal geen probleem, maar kunnen soms worden geweigerd als het busje volgeboekt is voor de betreffende reis.
Uw goederen worden op de stoep geleverd, tenzij anders is overeengekomen. Daarom is het een goed idee om vooraf te regelen dat iemand aanwezig is om de goederen binnen te vervoeren, als dit nodig is.
Zorg er bij aflevering voor dat u uw volledige zending ontvangt zoals deze wordt opgehaald. In geval van schade of verlies moet dit, indien zichtbaar bij aflevering, onmiddellijk worden gemeld aan de chauffeur, die de informatie doorstuurt naar Transporteca. Informatie over schade die niet zichtbaar was bij levering dient uiterlijk 7 dagen na levering aan Transporteca te worden doorgegeven, zodat de verzekeringsmaatschappij de claim kan verwerken.
Wanneer de levering heeft plaatsgevonden ontvangt u een e-mail van Transporteca, en we hopen dat u enkele minuten tijd heeft om uw ervaring met ons te delen. Dit zal ons helpen om feedback te geven aan onze chauffeur en onze “Direct Van” transportoplossing te blijven optimaliseren.
Wat maakt Transporteca anders?
De transportindustrie in Europa heeft geleidelijk aan reputatieschade opgelopen. Met “Direct Van” bieden we een ethisch en uitstekend alternatief.
Er wordt veel gesproken over de slechte behandeling van chauffeurs op de Europese wegen. Je kunt een efficiënte en winstgevende service leveren en tegelijkertijd chauffeurs goede en respectabele (leef)omstandigheden bieden:
- We voldoen aan de rij- en rusttijdenwetgeving voor grotere vrachtwagens, hoewel er geen wettelijke verplichting is voor het type voertuig dat we gebruiken.
- Wij coördineren alles vanuit kantoor: communicatie, hotels, routes en dienstregelingen – op die manier kunnen de chauffeurs zich concentreren op het rijden en het leveren van een uitstekende service.
- De chauffeurs zijn zelfstandig, maar wij betalen voor veerboten, bruggen, betaalwegen, accommodatie en een prijs per kilometer die zowel de bestelwagens als de diesel dekt.
- We dekken de lopende kosten vooraf, zodat de chauffeurs deze niet hoeven te betalen, en betalen de chauffeur voor zijn werk zodra de reis is voltooid (meestal binnen 3 dagen). Op deze manier wordt het financiële risico van de chauffeur beperkt, terwijl de motivatie om een uitzonderlijke service te leveren aan elke klant op de route behouden blijft.
- Dienstregelingen bevatten een buffer voor onvoorziene gebeurtenissen, zoals verkeer, bandenwissel of slecht weer.
Wij geloven dat dit een eerlijke oplossing is die chauffeurs een gevoel van arbeidstevredenheid geeft en ervoor zorgt dat onze klanten een betere transportoplossing en ervaring hebben.
Alternatieven
Er zijn veel vervoersmiddelen binnen Europa, die een alternatief bieden voor de “Direct Van”-dienst van Transporteca. Zoals gezegd is er geen garantie dat “Direct Van” de ideale match is voor uw transportbehoefte. Hieronder vindt u de alternatieven inclusief de individuele voor- en nadelen. Sommige van deze diensten zijn beschikbaar op Transporteca. Sommige diensten bieden we niet aan.
Vervoerder – hub en spoke
Het traditionele transportbedrijf in Europa heeft een aantal kleinere bestelwagens, die zendingen ophalen en naar grotere terminals brengen, grotere vrachtwagens die vervolgens tussen terminals in Europa rijden en tenslotte de kleinere bestelwagens die de goederen leveren (vaak via een netwerk van agenten). Dit model staat bekend als “hub and spoke” omdat het doet denken aan de spaken van een fietswiel, waar de goederen via een terminal – een zogenaamde “hub” – worden vervoerd.
Voordelen:
- Deze wijze van transport heeft vrij snelle transittijden (5-6 dagen door heel Europa) en heeft relatief vaste afhaal- en afleverdata.
- Goede prijzen dankzij de schaalvoordelen die de vervoerders bereiken door met grote vrachtwagens te rijden.
Rekening mee te houden:
- Meestal is het een vereiste dat alle goederen op een pallet worden geladen om de goederen machinaal te kunnen afhandelen op de terminals.
- Dit geldt ook voor pallettrucks bij de verlader en de ontvanger, tenzij de afhaling en levering per heftruck van tevoren wordt geboekt en gekocht.
- Minimaal twee overladingen waarbij de lading wordt behandeld.
- Ontworpen voor commerciële goederen, waarom wordt verwacht dat afhaling en levering beschikbaar is binnen de reguliere openingstijden (8-16) zonder voorafgaande communicatie.
- De dienst is niet beschikbaar voor particuliere klanten en accepteert geen persoonlijke bezittingen of verhuisgoederen.
Deze vorm van transport is ook beschikbaar op Transporteca, waar wij samenwerken met enkele van Europa’s meest gerenommeerde transporteurs.
Koeriers
Onze bedrijven bieden snelle transittijden en goede prijzen, vooral voor kleine pakketzendingen door heel Europa. Zendingen vereisen een bijzonder goede verpakking, omdat ze meerdere malen worden behandeld tijdens het transport en vaak nogal hard.
Voordelen:
- Dagelijkse afhaling, snelle transittijden en een goede opvolging in real time.
- Scherpe prijzen, vooral voor pakketten en kleinere ladingen.
Om rekening mee te houden:
- Strenge eisen voor het goed verpakken of palletiseren van goederen, evenals beperkingen op de afmetingen, omdat ze machinaal worden gesorteerd en verwerkt.
- Veel overslag tijdens het transport, zowel handmatig als mechanisch, wat een hoog risico op schade met zich meebrengt.
- Zendingen met meerdere pakketten worden vaak tijdens het transport opgesplitst en de levering kan over meerdere dagen worden gespreid.
- Bijkomende kosten voor particuliere leveringen.
- Geen advies over de levertijd, dus u moet van plan zijn om op een bepaalde dag tussen de 8-16 dagen beschikbaar te zijn voor levering.
- Als de bezorging op een andere dag verandert, neemt het koeriersbedrijf geen verantwoordelijkheid – en dat gebeurt vaak zonder voorafgaande kennisgeving.
Transporteca biedt ook koeriersdiensten aan, aangezien deze manier van transport ideaal is voor sommige zendingen.
“Any man and his van” (vrij vertaald, “om het even wie met zijn busje”)
Deze manier van transport is in sommige opzichten vergelijkbaar met onze “Direct Van” dienst. Het verschil is echter dat de transportkoper in dit geval rechtstreeks een deal maakt met een chauffeur met een bestelwagen. De gegeven chauffeur is dan ook verantwoordelijk voor alle planning en coördinatie en heeft meestal geen ondersteuning bij het complexe werk met routeplanning, tijdschema’s, communicatie en dergelijke, laat staan dat hij geen netwerk van voertuigen heeft.
Voordelen:
- Geen overslag, waardoor het risico op schade tot een minimum wordt beperkt.
- De prijs kan zeer concurrerend zijn, als u het geluk heeft dat uw zending overeenkomt met de geplande route en de beschikbare ruimte op het voertuig.
Om rekening mee te houden:
- Vaak zullen de gewichtsbeperkingen van de bestelauto’s worden overschreden, omdat alleen de chauffeur verantwoordelijk is voor de routeplanning. Dit zal vaak leiden tot vertragingen en extra kosten, die vaak aan u in rekening worden gebracht voor de levering.
- De omstandigheden van de chauffeurs zijn zelden erg goed: Ze kiezen er vaak voor om in de busjes te slapen en rijden ongeveer 14-16 uur per dag.
- De routes veranderen voortdurend als er boekingen binnenkomen en omdat er geen tracking is, zullen de afhaal- en afleverdata vaak veranderen, zonder kennisgeving.
- De chauffeur is verantwoordelijk voor alles, waardoor de communicatie vaak ontbreekt.
- Velen hebben een slechte reputatie. Helaas hebben we zelf te maken gehad met ongelukkige incidenten, bijvoorbeeld met gestrande goederen of chauffeurs die de goederen van klanten gegijzeld hebben.
Dit type transport kan niet via Transporteca worden geboekt, maar er zijn meerdere Europese sites die klanten met dit type chauffeurs verbinden.