Wanneer u als bedrijf goederen wilt importeren vanuit India, is het belangrijk te beslissen welke condities u moet afspreken met uw leverancier. Het meest voorkomende probleem – en deze fout zien we vaak – is dat er vaak twijfel bestaat over het feit of u Ex-works of FOB aangekocht heeft. Ex-works betekent dat u als Nederlands importeur moet betalen voor de verzendingskosten van de leveranciers pand in India tot in Nederland. FOB betekent dat u uitsluitend betaalt voor verzending vanuit de haven/het warenhuis waar u akkoord voor hebt getekend.
1. Dure woorden: “FOB New Delhi”
Er is maar één ding waar u voor moet opletten, het is een specifiek probleem met India waar veel mensen bij in de fout gaan. En dat is goederen aankopen door “FOB New Delhi”. New Delhi ligt niet in de buurt van de zee, wat wilt zeggen dat de leverancier slechts betaalt voor de levering van goederen tot een warenhuis in New Delhi.
In India bestaat er zoiets als “interstatelijke belasting”, dit betekent dat de belasting wordt geïnd wanneer de goederen van de ene staat naar de andere gaan. New Delhi bestaat uit drie staten, daarom is het belangrijk dat u weet uit welke staat uw goederen worden verzonden. Als uw leverancier in Haryana woont en uw vrachtvervoerders warenhuis bevindt zich in Uttar Pradesh, zal de leverancier belasting moeten betalen om de goederen naar het warenhuis te vervoeren. Het is dus belangrijk om op voorhand te zeggen tegen uw leverancier vanuit welke staat de goederen verzonden dienen te worden.
2. Voorzichtig met die verzending!
De tweede fout die we vaak zien is dat mensen onderschatten hoelang transit vanuit India duurt. Vandaag de dag zijn enkel Mumbai en een haven genaamd Nhava Sheva verbonden met Europa via een directe connectie. Alle andere havens in India verzenden hun goederen via Nhava Sheva of via Colombo in Sri Lanka. Dat betekent dat het relatief lang duurt om goederen vanuit India te importeren. Vanuit Nhava Sheva duurt het 35-40 dagen, maar als ze eerst vanuit Calcutta, New Delhi of Chennaij moeten komen, kunt u er 10 dagen bijtellen. Indien uw goederen niet rechtstreeks vanuit Mumbai komen, moet u ervan uitgaan dat de transittijd ongeveer 50 dagen bedraagt.
Vertragingen
Heel wat mensen vinden dit verrassend. In verband met de transittijd moeten we ook vermelden dat India gekend is voor enorme vertragingen, vooral als u goederen dient te verzenden vanuit Mumbai. Wachtrijen zijn enorm en er is heel wat “congestie”, dit betekent dat vrachtwagens en hun goederen ook vertraging oplopen.
Als u goederen moet verzenden vanuit Noord-India, is het beter om rechtstreeks transport te boeken vanuit New Delhi omdat de goederen op een trein in New Delhi worden gezet, en treinen steeds voorrang krijgen op vrachtwagens wanneer ze aankomen in de haven van Mumbai, dat betekent dus minder vertragingen.
3. Heeft u de juiste documenten?
De laatste fout die we vaak zien is dat mensen vergeten dat wanneer de goederen worden vrijgegeven in Nederland, ze de originele transitdocumenten moeten hebben. Dit betekent dat wanneer de goederen van het schip komen, er een “Rekening van Lading” is. Deze RVL wordt door de vrachtvervoerder opgesteld en dient fysiek naar de importeur in Nederland verzonden te worden, die het naar de vrachtvervoerder of hun liaison in Nederland stuurt om de goederen te ontvangen.
Een alternatief is de “Telex verlossing”, of, indien het een volle container is, zendt u het onder een zogenaamde “Zeeweg rekening” in plaats van een RVL. Dit betekent dat de goederen automatisch worden vrijgegeven aan de importeur zonder de originele documenten. Maar tenzij u hier expliciet om vraagt wanneer u de goederen bestelt, zullen de goederen niet worden verzonden met deze documenten.