Je hoeft niets te doen, tenzij we je dat specifiek vragen. Als u inlogt op uw profiel, kunt u op elk gewenst moment alle data en documenten voor uw bestelling vinden.

Hier leest u hoe het proces werkt.

Boeken

Het proces begint zodra u uw boeking bevestigt. Dit doet u op onze website, waar u de gewenste transportdienst selecteert, de gegevens van de verzender, de ontvanger en de lading invult en uw transport betaalt via creditcard of bankoverschrijving.

Zodra u uw transport heeft ingediend boeking gebeuren er direct twee dingen: 1. U krijgt een bevestiging en 2. wij nemen contact op met uw leverancier.

Bevestiging

U ontvangt via e-mail een orderbevestiging als documentatie voor het transport u heeft besteld en de gegevens die u heeft ingevoerd tijdens de bestelling.

Contact met leverancier

Bij ontvangst van uw bestelling sturen wij automatisch een e-mail naar uw leverancier met u in kopie. Deze e-mail bevat een link naar een pagina waarop uw leverancier de verzendgegevens moet bevestigen, inclusief algemene voorwaarden, goederenbeschrijving in de lokale taal en hoe de zending is verpakt. Daarnaast informeren wij uw leverancier dat we een paklijst en handelsfactuur nodig hebben, evenals de formele vereisten voor de handelsfactuur, om een ​​efficiënte douaneafhandeling voor binnenkomst in Europa te garanderen. Wij communiceren met uw leverancier doorgaans in de lokale taal, maar voegen altijd een Engelse vertaling toe, zodat u de correspondentie kunt volgen.

Als we binnen één werkdag geen reactie van uw leverancier hebben ontvangen, zullen we dit automatisch doen stuur een vervolgmail en probeer uw leverancier telefonisch te bereiken. Als we na een werkdag nog geen reactie hebben ontvangen en de datum waarop de lading gereed is die u in de boeking hebt vermeld nadert, zullen we u schrijven en om hulp vragen om contact op te nemen met uw leverancier.

Het voordeel van ervoor te zorgen dat alle informatie in een zeer vroeg stadium beschikbaar en correct is, is dat we eventuele twijfels of misverstanden tussen u en uw leverancier aan het licht brengen, zonder dat dit gevolgen heeft voor het transport zelf en zo het risico op vertraging vermijdt. Zo ervaren wij vaak onenigheid tussen de verkoper en de koper over onder welke handelstermijn de goederen verzonden moeten worden. De handelstermijn is bepalend voor hoeveel de leverancier aan lokale kosten moet betalen (zie transporteca.nl/fob-of-exw), en het is dan ook niet verwonderlijk dat de leverancier vaak zal proberen de goederen onder bijvoorbeeld EXW-voorwaarden te verzenden, ook al is uw overeenkomst in feite FOB. Dit zou de kosten voor de leverancier verlagen. Als we dit direct na het boeken van het transport duidelijk kunnen maken, kunnen we voorkomen dat de vertrekdatum wordt verplaatst vanwege ontbrekende betalingen van uw leverancier.

Bevestiging van uw leverancier

Zodra wij de benodigde informatie van uw leverancier hebben ontvangen, voeren wij een automatische validatie uit om de kwaliteit te garanderen. Een hoge gegevenskwaliteit gedurende het hele proces is van groot belang, vooral bij latere inklaring, waarbij gegevens uit alle bronnen met elkaar moeten overeenkomen (bijvoorbeeld hoe de zending is verpakt, gewicht en volume, douanecodes en waarde van de goederen). Indien er discrepanties zijn, lossen wij deze in eerste instantie rechtstreeks met uw leverancier op, maar in bepaalde gevallen escaleren wij naar u om tot een oplossing te komen. Dit kan zijn als er afwijkingen zijn in uw bestelling en wat de leverancier zegt over hoeveel ruimte de goederen innemen of wegen.

Overdracht van uw zending

Wanneer alle informatie is bevestigd, wij regelen de fysieke overdracht van uw zending van uw leverancier aan onze partner in China. Wanneer de overdracht van de zending is geregeld, sturen wij u hiervan automatisch een update.

De fysieke overdracht van uw zending van uw leverancier aan onze partner in China is afhankelijk van de handelsvoorwaarden waaronder de zending moet worden verzonden. te laat zijn (zie transporteca.nl/fob-of-exw/). We sturen een vrachtwagen naar het magazijnadres van uw leverancier om de zending op te halen, of we informeren uw leverancier over ons magazijnadres, waar zij een afspraak moeten maken om uw zending af te leveren.

Zodra we de ontvangstdatum van uw zending hebben bevestigd, reserveren we ruimte aan boord van het eerst beschikbare schip, trein of vliegtuig, afhankelijk van de door u gekozen transportoplossing. Zodra wij de ruimte hebben bevestigd, sturen wij u automatisch een update met de verwachte opleverdatum op basis van het opgegeven vertrek. In de meeste gevallen komt dit overeen met de leverdatum die u bij het maken van de reservering heeft doorgegeven. Het kan echter ook eerder of later zijn als uw leverancier de zending bijvoorbeeld eerder gereed heeft of de productie vertraging oploopt.

Consolidatie

Zodra wij uw zending ontvangen in ons magazijn in China, wij consolideren het met andere zendingen (dit geldt niet als u een volle container heeft besteld). Dit houdt in dat wij een container verpakken met zendingen van meerdere klanten. Zodra de container (of de pallet, bij luchtvracht) is ingepakt, sturen wij deze naar de haven, treinterminal of luchthaven, zodat deze op het schip, de trein of het vliegtuig kan worden geladen.

Vertrek

De dag nadat uw zending volgens de planning zal vertrekken, nemen we automatisch contact op met onze partner in China om er zeker van te zijn dat alles volgens plan is verlopen. Mocht het schip bijvoorbeeld vertraging oplopen, dan kunnen wij alvast nagaan of dit gevolgen heeft voor de leverdatum en u hiervan een update sturen. U ontvangt een bevestigingsmail zodra uw zending onderweg is naar Europa.

Tracking onderweg

Zodra uw zending is vertrokken, start er een automatisch trackingproces voor de container waarin uw zending wordt geladen. Dit betekent dat Transporteca een update krijgt als er updates op de website van de rederij staan ​​dat het schip eerder of later in de haven in Europa aankomt dan verwacht. Dit kan zijn bij slecht weer of als het schip een havenbezoek op de route overslaat. Je ontvangt automatisch een e-mail met de informatie en een bijgewerkte leverdatum wanneer er wijzigingen zijn geregistreerd.

Inklaring

Een paar dagen nadat uw zending is verzonden vertrokken uit China, ontvingen wij de rekening van laden, wat ons, samen met de documenten en informatie die we al van uw leverancier hebben verkregen, in staat stelt om met de douane-inklaring te beginnen. Wij zorgen er automatisch voor dat wij alle benodigde documenten en informatie ontvangen en valideren deze voordat wij uw zending voor de douane verwerken. Tijdens de douaneafhandeling worden het type goederen, de waarde en de ontvanger geregistreerd bij de autoriteiten, wat de basis vormt voor het later innen van de douanerechten en het afleveren van uw zending.

Wij klaren de meeste zeevrachtzendingen binnen de eerste week nadat ze uit China zijn vertrokken. Dit heeft als voordeel dat als er douanevragen zijn, wij deze kunnen ophelderen voordat de zending in Europa arriveert. U kunt de douanedocumenten op dit moment al vinden op uw Transporteca-profiel, dus als u er vragen over heeft, kunnen we deze ophelderen lang voordat de goederen in Europa aankomen.

Aankomst

Ongeveer 10 dagen voordat uw zending per schip in Europa aankomt, sturen wij u bij aankomst een update met de verwachte leverdatum en de procedure. Op dit moment zijn alle formaliteiten gereed voor aflevering en kan uw zending zonder vertraging het douanekantoor passeren, tenzij deze voor inspectie wordt meegenomen.

Voorbereiding voor bezorging

De dag nadat uw zending in de haven aankomt, brengen wij deze naar een magazijn, ledigen de container en maken deze klaar voor aflevering. Als uw zending nog niet op pallets staat, verpakken we deze meestal op pallets om de levering zelf te vergemakkelijken.

Op dit punt sturen we u een e-mail om u op de hoogte te stellen van de verwachte leverdatum en vragen we u de datum opnieuw te bevestigen afleveradres. Indien u de zending niet op de voorgestelde dag in ontvangst kunt nemen, kunnen wij een latere bezorgdatum afspreken. In de meeste gevallen is dit gratis.

Bezorging

Op de dag van uw bezorging belt de chauffeur u voor aankomst. De bezorging zal plaatsvinden tussen 08.00 uur. en 16.00 uur Helaas kunnen wij die dag geen specifiek bezorgmoment aanbieden.

De levering gebeurt met een vrachtwagen met hef- en palletwagen. Levering vindt doorgaans plaats aan de stoeprand of op een plek in de directe omgeving waar onze chauffeur er met de palletwagen kan komen. De palletwagen kan niet op zachte ondergrond rijden.

Pallets

Als wij uw goederen op pallets hebben verpakt, neemt de chauffeur een overeenkomstig aantal lege pallets terug als u die heeft. De chauffeur wacht echter niet tot u de pallets uitpakt, dit is dus alleen als u extra pallets heeft staan. Indien uw leverancier de goederen op pallets heeft verpakt, zijn deze pallets van u.

Douanedocumenten

5-10 dagen na aflevering van uw zending ontvangen wij de definitieve douanedocumenten, die wij automatisch per e-mail naar u verzonden. De autoriteiten eisen dat u deze documenten 5 jaar bewaart. U hoeft ze niet uit te printen, zolang u het bestand maar kunt vinden als uw bedrijf wordt meegenomen voor douane-inspectie.

Uw Transporteca-profiel bevat altijd alle datums en informatie en documenten

Alle data, informatie en documenten voor uw zending worden continu opgeslagen in uw profiel. Zo kunt u altijd inloggen en volgen waar uw zending zich bevindt of een document of informatie opvragen als deze relevant wordt.